Een goede titel spreekt letterlijk en figuurlijk boekdelen. Maar een goede titel bedenken klinkt gemakkelijker dan het is. 80%  leest de titel, slechts 20% leest het artikel. Met die cijfers in het achterhoofd weet je dat een goede titel van levensbelang is. Maar hoe begin je daaraan?

KISS

KISS (Keep It Short & Simple) geldt voor elke vorm van communicatie. Social media posts, blogs en zelfs podcasts. De mens is een ongeduldig wezen en wilt snel tot de essentie komen. Een goede titel houdt het dus kort en krachtig.

Vergelijk maar even!

“10 tips om titels te bedenken die je lezer overtuigt om verder te lezen”

“10 tips om een goede titel te bedenken”

Beide titels hebben dezelfde betekenis. De eerste titel telt wel bijna dubbel zoveel woorden.

De redenen om het kort en krachtig te houden zijn simpel:

  • Je lezers hebben snel een idee waar je schrijfsel over gaat.
  • Korte titels zorgen voor minder verwarring.
  • Je meta title is in een ideale wereld maximaal 55 karakters lang. Anders zien surfers de volledige titel niet in de Google zoekresultaten. De eerste titel telt  71 karakters. De tweede slechts 38.

Wees volledig

Naast kort en krachtig is een goede titel ook volledig. En dat is het lastige aan een goede titel bedenken. Zoals ik net zei heb je voor een online artikel idealiter 55 karakters om te overtuigen. In die 55 karakters moet jij volledig zeggen waar je artikel over gaat.

Stel dat je net een blog schreef over 5 vegetarische gerechten. Schrijf dan niet:

“5 gemakkelijke, gezonde recepten”

De recepten zijn misschien gezond en gemakkelijk. Maar het vegetarische stuk is het belangrijkste deel dat je nu weglaat. Schrijf dus eerder:

“5 vegetarische recepten die je snel & eenvoudig bereidt”

Die tweede titel telt exact 55 karakters en zegt exact waar je stuk over gaat.

Prikkel de nieuwsgierigheid

Naast ongeduldig zijn we ook verschrikkelijk nieuwsgierig. Sommige titels hebben hetzelfde effect op ons als een biefstuk heeft op een hond: we kunnen er niet aan weerstaan.

Denk maar aan:

“Zo krijg je een sixpack op 2 weken tijd”

Of

“Hoe verdien je geld zonder iets te doen?”

Een goede titel prikkelt de nieuwsgierigheid zonder dat je moet inboeten aan geloofwaardigheid. Wanneer je titel een belofte maakt die je artikel niet waarmaakt, spreek je van clickbait. En daar knappen we op af.

Gebruik lijstjes

Lijstjes werken als geen ander als het op titels aankomt. Kijk maar naar de titel van dit artikel. Ik beloof je tips om een goede titel te bedenken. Maar er bestaan nog andere voorbeelden:

  • X redenen om 8 uur per nacht te slapen
  • X mensen die de Titanic overleefden
  • Koekjes bakken in X stappen

Lijstjes werken goed omdat ze ons heel concreet duidelijk maken wat we mogen verwachten van de content.

Stel dat de titel van dit artikel “Zo bedenk je een goede titel” was. Dan kan de content je meer vertellen over het denkproces achter een goede titel. Maar het kan evengoed over praktische tips gaan.

Door een lijstje aan te halen, weet je meteen wat ik je ga vertellen. Dat motiveert je om verder te lezen.

Stel een vraag

Deze blogpost vertrekt vanuit een een vraag: hoe bedenk je een goede titel? Elk goed stuk informatie vertrekt vanuit een behoefte aan die informatie. Die behoefte drukken we meestal uit in een vraag.

  • Wat is de buitenspelregel?
  • Hoe stierf de dinosaurus uit?
  • Waarom begon de Eerste Wereldoorlog?

Ik heb uiteindelijk gekozen om een lijstje in de titel te verwerken omdat het beter werkt voor dit artikel. Maar in sommige gevallen zijn vragen een hele goede manier om de aandacht te trekken. Je reproduceert letterlijk de vraag die je lezers hebben.

Wil je te weten komen welke vragen je doelgroep zoal stelt via Google? Bekijk dan eens zeker Answer the Public. Deze tool geeft je een overzicht van vragen gerelateerd aan een bepaald zoekwoord.

Gebruik zoekwoorden

Wanneer je voor online kanalen schrijft, klinkt de term ‘zoekwoorden’ je waarschijnlijk bekend in de orden. De woorden die je doelgroep gebruikt in Google moet je absoluut in je titel verwerken. De verklaring daarvoor is simpel.

Het Google algoritme is verantwoordelijk voor de rangschikking van de zoekresultaten. Om die rangschikking te bepalen, maakt het gebruik van meer dan 200 factoren. Een van de belangrijkere factoren is de titel of de H1 van de pagina.

Die titel is het eerste waar het algoritme naar kijkt om het algemene onderwerp van de pagina te bepalen. Dat onderwerp linkt het algoritme uiteindelijk aan elke zoekopdracht.

Stel dat je net een blog schreef over hoe je streeploos ruiten wast. Je titel is: “streeploos ruiten wassen in 5 stappen”. Een kort zoekwoordonderzoek via Ubersuggest wijst uit dat ‘ruiten wassen’ een zoekvolume van 390/maand heeft. Niet slecht op zich!

Maar als je verder zoekt, dan zie je dat ‘ramen wassen’ een populairdere zoekterm is met 1300 zoekopdrachten per maand! Dat is meer dan het driedubbele van ‘ruiten wassen’!

Hoe exacter de match tussen je titel en het zoekwoord, hoe groter de kans dat jij bovenaan in de zoekresultaten verschijnt.

Hanteer de gebiedende wijs

Een call-to-action in je titel verwerken is ook een optie. Daarvan is het geweten dat het werkt. Het geeft de lezer meteen een idee van wat hij moet doen.

Bijvoorbeeld:

“Bedenk een goede titel met deze 10 tips!”

Of

“Verlies 10 kilogram met deze oefeningen!”

Baseer je op de customer journey

Voor elke aankoop volg je een customer journey of klantreis. Je gaat van probleemerkenning naar een onderzoekende fase om uiteindelijk je aankoop te verrichten en zelfs trouwe klant te zijn.

Jij moet weten in welke fase de lezer zich bevindt voor je een goede titel bedenkt.

In het geval van een modeketen is er een gemakkelijk voorbeeld.

Voor een lezer die zich in een onderzoekende fase bevindt:

“De 4 modetrends van 2020”

Dat is een titel die minder van toepassing is op iemand die de portefeuille al in de hand heeft. Die voelt zich eerder getriggerd door:

“Jeansbroeken aan -50%!”

Maak een belofte

Ik moet nog steeds iemand tegenkomen die niet graag beloningen ontvangt. We krijgen graag dingen. Ook wanneer we lezen. Een extra incentive toevoegen aan je titel kan dus nooit kwaad!

Het zijn de titels in de aard van:

“Verlies 10 kilogram met deze oefeningen! [+ebook]”

Dat speelt ook in jouw voordeel. Als je content interessant genoeg is om in te gaan op je voorstel, verzamel je klantdata die je nadien in verdere marketingacties kunt gebruiken.

Gebruik urgentie

Urgentie werkt altijd om lezers tot actie te laten overgaan. Woorden als ‘gratis’, ‘nu’ of ‘tijdelijk’ zorgen ervoor dat we bewust of onbewust druk voelen om iets te doen.

Urgentie zien we bijvoorbeeld vaak terugkomen in mailings:

“Geniet nu van 1 maand gratis Netflix!”

De titel wekt de indruk dat dit maar een tijdelijk aanbod is. Het gevolg is dat we doorklikken, want we zijn benieuwd en we krijgen graag dingen.

Als je urgentie kunt gebruiken, moet je dat bijna altijd doen.

Categorieën: Uncategorized

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *