Een goed product aanbieden is een goede start als bedrijf. Maar je hebt ook nood aan een ijzersterke positionering. De kans is dan ook groot dat je niet de enige bent die goed is in wat je doet. De concurrentie zit ook niet stil. 

Je wilt dus niet alleen een goed product aanbieden. Je wilt dat je doelgroep zich verbonden voelt met je merk en juist daarom voor jou kiest. Om dat te bereiken moet je dus bepaalde zaadjes planten in het hoofd van de consument waarmee je het verschil maakt voor je merk.

Dat doe je met een doordachte positionering.

Wat is positionering?

Positionering is simpel: het is de manier waarop jij je merk profileert in het hoofd van de consument.

Waar denk je aan wanneer je aan Colruyt denkt? De kans is groot dat het ‘de laagste prijs’ is.

Of waar denk je aan in het geval van Apple? Zij communiceren steevast vanuit ‘Think Differently’ om hun unieke design en hoge gebruiksvriendelijkheid te benadrukken.

Positionering is dé strategie om jezelf te onderscheiden van je concurrentie. Maar hoe kom je op het punt dat je effectief onderscheidend genoeg bent?

Door onderstaande tips grondig toe te passen.

1) Onderzoek je doelgroep

Je doelgroep en hun behoeften vormen de basis voor elke vorm van marketing. De eerste stap naar die ijzersterke positionering is dus om je doelgroep door en door te kennen. Alleen dan kun je goed inspelen op hun verwachtingen.

De beste manier om je doelgroep te begrijpen is door in te zetten op kwantitatief en kwalitatief marktonderzoek.

Met kwantitatief marktonderzoek kijk je voornamelijk naar de grote massa en hun gemeenschappelijke kenmerken. Deze onderzoeken gebeuren meestal zonder persoonlijk contact met je doelgroep. 

Voor deze analyses duik je eerder in je klantenbestand en analytische tools van social media en Google om informatie te achterhalen. Een andere mogelijkheid is een mailing rondsturen met daarin een link naar je enquête. Bij een kwantitatief marktonderzoek achterhaal je onder andere demografische, geografische en psychografische kenmerken.

In het geval van kwalitatief onderzoek, ga je meer op individuele personen werken die je ondervraagt via telefonische gesprekken of face-to-face interviews. Hierbij heb je de mogelijkheid om door te vragen en heel diep te gaan tot de basisbehoefte van je doelgroep. Wat drijft hen? Waarom kiezen ze voor jou?

Op basis van de research die je deed, ben je in staat om een buyer persona te creëren. Dat is een semi-fictieve voorstelling van je ideale klant, gebaseerd op marktonderzoek en klantdata. Zo’n buyer persona helpt je bedrijf om de juiste strategische keuzes te maken, zoals positionering.

Hieruit kan bijvoorbeeld blijken dat je de juiste doelgroep target, maar hen benadert met een foute positionering. Misschien speel je wel op kwaliteit, terwijl ze meer vatbaar zijn rond communicatie rond design. Maar het omgekeerde is ook mogelijk: een correcte positionering richten naar de foute doelgroep!

2) Analyseer je concurrentie

Deze stap mag je zeker niet overslaan. Je positionering heeft als doel om je merk te onderscheiden van de concurrentie. Maar om dat te kunnen doen, moet je goed in kaart brengen op welke manier zij hun merk positioneren. Alleen zo ben je in staat om je eigen positionering voldoende te laten verschillen.

Kijk onder andere naar:

  • Hoe positioneren zij zich? Wat zijn daar de voor- en nadelen van? Hoe kun jij anders én beter zijn?
  • De manier van communiceren. Wat is hun tone-of-voice?
  • Het product waarmee jij concurreert. In welke mate is jouw product beter of slechter? Waarom?
  • Tot welke doelgroepen richten zij zich? Werkt dat beter of slechter dan bij jou?

Op die manier krijg je een duidelijk beeld van de positioneringen in het concurrentielandschap en kun je zelf aan de slag om het verschil te maken.

3) Maak scherpe keuzes

Misschien vind je dat er 5 duidelijke voordelen aan je product verbonden zijn. Haal het toch maar niet in je hoofd om die allemaal te benadrukken in je positionering.

Een goede positionering is scherp en gaat in de meeste gevallen uit van slechts 1 en maximum 2 kenmerken van je merk.

Coolblue? Alles voor een glimlach. Zij richten zich op een uitstekende service en customer experience en slagen daar ook zeer goed in.

Fanta? Welcome to the fun. Alles aan Fanta is fun. Het is een bubbelend drankje met een flashy etiket. Ook de reclames zitten vol amusante animaties en catchy muziek.

Nike? Just Do It. Want Nike is voor de durvers, zij die hun grenzen verleggen.

Vind dus jouw gans met de gouden eieren en centreer je positionering daarrond.

4) Creëer een herkenbare stijl en verhaal

Stijl is breed. Denk dan aan bijvoorbeeld:

  • logo
  • kleurgebruik
  • afbeeldinggebruik
  • tone-of-voice
  • storytelling

Je wilt dat je merk herkenbaar is voor je doelgroep. Iedereen weet ondertussen welk merk er voorbijkomt in een blauw-oranje bestelwagen.

Coolblue is een voorbeeld dat ik vaak aanhaal op deze blog. Dat komt omdat zij hun positionering en customer experience zó goed op orde hebben, dat er weinigen beter doen in de Benelux. 

Wilt dat zeggen dat jij het volgende Coolblue uit de grond moet stampen? Neen. Maar wees je er wel van bewust dat een visuele identiteit gelinkt aan een sterk verhaal wonderen doet voor je positionering.

Kies dus voor een duidelijk herkenbaar kleurenpallet waarmee je jezelf onderscheidt van de concurrentie. Maar vertel ook een verhaal gebaseerd op het gevoel dat je wilt dat je doelgroep ervaart. Focus je daarvoor op de frustraties en levensdoelen van je buyer persona.

Om even een cliché voorbeeld te nemen… Volvo communiceert vanuit een scherpe positionering die draait rond veiligheid. Wat is hét doel van een ouder? Kinderen veilig en gezond opvoeden. Dan is de keuze voor de veilige Volvo snel gemaakt natuurlijk.

De emotionele connectie met je doelgroep is cruciaal om je positionering ijzersterk te maken.

5) Ontwikkel je positioneringsstrategie

Je weet nu hoe je je merk in de markt wilt zetten om jezelf voldoende te onderscheiden. Nu is het tijd om je strategie te ontwikkelen. Want hoe ga je dat doen?

Denk daarbij voornamelijk aan de klassieke 4 P’s van good old Philip Kotler:

  • Prijs: ben je duurder of goedkoper dan de gemiddelde concurrent? Is je positionering sterk genoeg om eventuele prijsverschillen te overwinnen?
  • Product: levert je product voldoende waarde aan de consument? Maakt het product de positionering waar? Of is je positionering slechts gebakken lucht?
  • Promotie/communicatie: welke kanalen zet je in om je merk te promoten? Zoek naar een goede balans tussen owned, paid & earned media. Hier is het cruciaal dat je je visuele identiteit en storytelling naar buiten brengt.
  • Plaats/distributie: waar moet je je product etaleren zodat je voornaamste doelgroep het vindt?

6) Voer uit en pas aan

Een positioneringsstrategie die vandaag werkt, kan over een jaar heel wat mindere resultaten boeken.

De behoeftes van je doelgroep blijven hetzelfde. Hun gedrag verandert wel. Vandaag doen ze hun research via Google. Maar over een jaar gebeurt dat mogelijk voornamelijk via home assistants.

Je moet je continu bewust zijn van de veranderingen in je micro- en macro-omgeving die een invloed hebben op je merk. Alleen zo kun je tijdig aanpassen en overleven.

Categorieën: Uncategorized

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *