Uit onderzoek van het Content Marketing Institute blijkt dat 74% van alle B2C-bedrijven en 81% van alle B2B-bedrijven consistent inzet op e-mailmarketing in 2020. Dat is veel. Heel veel. En dat is ook logisch. Met e-mails kun je heel gepersonaliseerd communiceren. Dat waarderen je klanten en fans. Maar voor je daarmee van start kunt gaan, moet je een lijvige mailinglijst hebben.

Er bestaan verschillende strategieën om je mailinglijst uit te breiden. In deze blog bespreken we de voornaamste, waarna ook jij die strategieën in je voordeel gebruikt.

Waarom moet je consistent je mailinglijst uitbreiden?

Dat lijkt misschien een vanzelfsprekendheid: omdat je op die manier een groter deel van je doelgroep kunt bereiken.

Maar er is nog een andere voorname reden om je mailinglijst uit te breiden. 

Uit onderzoek van Sherpa blijkt namelijk dat je mailinglijst elk jaar gemiddeld met meer dan 20% afneemt! Dat ligt onder andere aan:

  • veranderende e-mailadressen
  • uitschrijvingen 

Die getallen wil je graag compenseren, maar je klanten schrijven zich niet spontaan in.

Hoe zorg je er dan juist voor dat je klanten zich net wél inschrijven voor je mailings?

7 tactieken om je mailinglijst uit te breiden

1. Creëer waardevolle content

Ik ben zelf ingeschreven voor aardig wat nieuwsbrieven. Maar een inschrijving verdient niemand zomaar wat mij betreft. Een inschrijving krijgt een merk pas wanneer ik vind dat het me voldoende waardevolle content heeft gegeven. 

Dan heb ik het over nuttige tips en inzichten die ik kan toepassen op werk & privé. 

Want wees even eerlijk. Schrijf jij je zomaar in voor de nieuwsbrief van een merk gewoon omdat het een grote naam is? Neen. Voor wat hoort wat. Voor een inschrijving hoort er goede content te zijn.

2. Benut content distributie ten volste

Eens je erin geslaagd bent om waardevolle content te creëren, is het tijd om die content tot bij je doelgroep te krijgen.

Verspreid je content via owned, paid & earned media om het bereik te maximaliseren. Op die manier geef je zoveel mogelijk mensen de kans om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief.

3. Stimuleer de ontvanger om je mail door te sturen

De beste reclame is nog steeds de reclame die anderen voor je maken. Zo’n 92% gelooft wat kennissen of vrienden te zeggen hebben over een bepaald onderwerp of merk.

Wanneer jij er dus in slaagt om een ontvanger zo ver te krijgen om je e-mail te delen met anderen, dan scoor je gratis punten.

Doorsturen stimuleren doe je op enkele manieren.

Geweldige e-mails opstellen

Niemand zit te wachten op een mail vol met promo’s. Wat werkt wel? Keigoede content. Dat kan je op 2 manieren bereiken:

  • Je mail zelf zit boordevol interessante en relevante content. Een goed voorbeeld daarvan is ‘Total Annarchy’, een nieuwsbrief rond branding en storytelling van Ann Handley. Dit is uiteraard een iets tijdsintensievere methode.
  • Maar je kunt je e-mail ook bekijken als een middel om je fans op de hoogte te brengen van content op je website. Goede voorbeelden daarvan zijn onder andere Backlinko en Search Engine Journal. Ik werk ook op deze manier.
Ann Handley Total Annarchy
Ann Handley schrijft elke twee weken een uitgebreide nieuwsbrief rond branding en storytelling.
Search engine journal nieuwsbrief
Search Engine Journal schakelt een nieuwsbrief in om geïnteresseerden naar hun website te lokken.

Verwerk een call-to-action in je mailing

Soms moet je het jezelf nog niet eens zo moeilijk maken. Weet je dat je mailing vol goede content zit? Integreer dan een button in je mail met de tekst ‘stuur deze mail door naar je netwerk’. Maar je kunt natuurlijk ook ervoor kiezen om een social sharing button te verwerken in je mail.

Segmenteer je mailinglijst

In elke vorm van content marketing staat er 1 begrip centraal: relevantie. Hoe meer je content aansluit bij de leefwereld van je doelgroep, hoe betere je erin slaagt om beroep te doen op hun behoeftes.

De meeste bedrijven targeten meerdere specifieke doelgroepen, oftewel buyer persona. Door je mailinglijst op dezelfde manier in te delen, stimuleer je die relevantie.

Het meest simpele voorbeeld hiervan? Vanaf het moment dat Zalando je geslacht kent, sturen ze genderspecifieke mailings jouw kant uit. Ik ontvang bijvoorbeeld geen mailings rond jurken en rokjes.

Hoe dan ook: segmentatie betekent meer relevantie. Meer relevantie betekent dan weer een grotere kans dat de ontvanger je mailing doorstuurt naar zijn netwerk. 

4. Zet in op gated content

Met gated content creëer je een uitgebreid stuk content dat je verspreid in ruil voor contactgegevens. Je kent het wel: de landingspagina met het formulier.

De populairste content formats wat gated content betreft zijn e-books en whitepapers. Maar je kunt ook bepaalde templates creëren die waardevol genoeg zijn om contactgegevens mee te verzamelen.

HubSpot Academy voorziet bijvoorbeeld tal van ‘gratis’ videolessen op hun website. Maar voor je daarvan kunt profiteren, moet je een account aanmaken. De waarde die je ervoor terugkrijgt is echter zo groot, dat dat slechts een formaliteit is. 

Hubspot Academy zit vol gated content

Probeer bij gated content altijd je normale content zoals blogs in te zetten ter promotie. Stel dat je bijvoorbeeld een e-book schreef over content marketing. Nadien kun je in elke blog rond dat onderwerp een link plaatsen naar de landingspagina van dat e-book om zoveel mogelijk e-mailadressen te verzamelen.

5. Voorzie een inschrijvingsmogelijkheid op je website

Als je echt het meeste uit je mailinglijst wilt halen, dan moet je altijd een inschrijvingsmogelijkheid voorzien op je website.

Populaire plaatsen om dat te voorzien?

  • Onder een blogartikel
  • In een sidebar (zoals deze website)
  • In de voetbalk

6. Start een wedstrijd

Een wedstrijd is nog een manier om je mailinglijst uit te breiden. Maar je moet jezelf wel de vraag stellen of het de juiste manier is.

Je moet kijken naar wat je doelgroep wilt. Als zij deelnemen aan een wedstrijd, dan zijn ze meestal alleen geïnteresseerd in winnen. Niet in je nieuwsbrief, dus. 

De enige manier door deze tactiek te laten werken is door voldoende toegevoegde waarde te creëren. Is je nieuwsbrief platvoers en commercieel? Dan is de kans groot dat velen zich uitschrijven.

Maar door in te zetten op nuttige content vind je misschien wel de weg naar het hart van iemand die aanvankelijk gewoon een wedstrijd wou winnen.

7. Plaats een button op je Facebook-pagina

Als beheerder van je Facebook-pagina heb je de mogelijkheid om rechts bovenaan een button te plaatsen. Wat voor een button dat is, dat kies je zelf. Maar je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om het een inschrijvingsbutton te laten zijn. 

In dat geval kunnen bezoekers op de button klikken, waarna ze herleid worden naar een landingspagina waar ze zich kunnen inschrijven.

Button toevoegen aan Facebook pagina
Categorieën: Uncategorized

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *