Met een goede call-to-action verricht je wonderen. Dat is algemene kennis, maar ook gemakkelijker gezegd dan gedaan. Want wat is een goede call-to-action? Welke taal moet je gebruiken? Waar op de pagina plaats je er eentje? Welke kleur en vorm geef je de button? Er is geen gouden recept. Toch geef ik je enkele tips mee die goud waard zijn. Neem ze mee, implementeer ze en geniet van de resultaten.

Wat is een call-to-action?

Het woord zegt het zelf: je roept je doelgroep op om een bepaalde (gewenste) actie te ondernemen.

Enkele voorbeelden zijn:

  • De ‘Ontdek XXX’ button in een mail
  • De ‘Lees meer over XXX’ link in een blogpost
  • De oproep van je favoriete Youtuber om je te subscriben

Ze geven je een por in de richting die ze willen dat je neemt en zijn vaak een van de meest opvallende aspecten van een stuk content.

Juist omdat ze bezoekers aanzetten tot actie, zijn ze zo belangrijk. Online lezen we namelijk geen teksten. We scannen ze en zoeken naar relevante onderdelen. Terwijl je scant, zie je zeer snel een call-to-action staan.

Een call-to-action is dus een van de meest zichtbare onderdelen van je content. In een ideale wereld gebruik je de perfecte call-to-action om je doelgroep te verleiden tot conversie.

Maar een ideale wereld kun je zelf creëren.

Je kunt namelijk tientallen tests uitvoeren op een call-to-action door te spelen met de kleur, de gebruikte woorden en de positie ervan om de optimale combinatie van copy en lay-out te ontdekken.

In deze blogpost geef ik je alvast de belangrijkste tips mee zodat je een sterk renderende call-to-action kunt schrijven.

Hoe schrijf je de perfecte call-to-action?

1: Baseer je op je doelstellingen

Normaal gezien bepaal je voor elk stuk content een of meerdere doelen. Dat kan een contactaanvraag, verkeergeneratie of zelfs verkopen zijn.

Zorg ervoor dat jouw call-to-action aansluit bij dat doel.

Ik geef je een voorbeeld.

Stel dat je op een productpagina terecht komt. De hoofddoelstelling van die pagina is verkopen. Het laatste dat je dan wilt, is een call-to-action in de aard van ‘lees meer over XXX’ die de bezoekers weglokt van de productpagina en omleidt naar een blogpost. Je had ze waar je ze wou hebben. Een simpele ‘Koop nu!’, ‘Voeg toe aan winkelwagentje!’ of ‘Bestel nu!’ had volstaan om je doel te bereiken.

2: KISS

Keep it simple, stupid!

Het is een regel die voor alle marketingtoepassingen telt. Ook een call-to-action. Gebruik zo weinig mogelijk woorden om glashelder duidelijk te maken wat er zal gebeuren als je op de call-to-action klikt.

Vergelijk zelf maar!

  • Ik wil graag een kortingscode ontvangen!
  • Ontvang je kortingscode nu!

Je verkort niet alleen de eerste call-to-action. Je gebruikt een gebiedende wijs en een sterker werkwoord.

3: Maak het voordeel voor de bezoeker duidelijk

Ik zie heel veel call-to-actions zoals ‘Lees meer!’ of ‘Klik hier!’. Dat zijn buttons die hun werk wel zullen doen. Maar ze missen tegelijk ook zo veel clicks.

Denk aan wat ik daarnet zei. We lezen niet online. We scannen. Als je als eerste een button ziet waar een vage call-to-action zoals ‘Lees meer!’ staat, dan ben je daar niet vet mee. Meer lezen is niet leuk en daar heb je geen voordeel aan.

Wat zou wel werken? Denk aan buttons zoals ‘Ontdek tips voor sterke call-to-actions!’.

Zo maak je het voordeel duidelijk en weet de lezer waar hij terecht komt. Zelfs wanneer hij enkel scant.

De Adidas Running-app spoort me niet aan om ‘meer info’ te krijgen. Ze zeggen simpelweg ‘see the snacks’ in een mailing rond eten dat je helpt om beter te slapen.

call-to-action Adidas Runtastisch see the snacks

4: Gebruik sterke werkwoorden

Uit de vorige tip leidt je af dat ik call-to-actions die beginnen met de werkwoorden ‘lezen’ en ‘klikken’ meestal vaag en verre van creatief vind.

De voornaamste reden? In 90% van de gevallen heb je veel sterkere alternatieven.

 Lezen vs ontdekken. Contact aanvragen vs contacteren.

Je snapt het wel. Kijk maar naar de Adidas Running-app die me uitdaagt om een uitdaging aan te gaan in plaats van ‘meer te lezen’.

call-to-action Adidas Runtastic Uitdaging aangaan

5: Schrijf positief en enthousiast

Als je wilt dat je bezoekers enthousiast zijn over jouw call-to-action, dan moet de tekst die je ervoor gebruikt van hetzelfde kaliber zijn. Steek creativiteit in je tekst en gebruik sprekende taal om dat enthousiasme op te wekken.

Daarmee wil ik niet zeggen dat je alles in hoofdletters moet schrijven of dat je af moet sluiten met 7 uitroeptekens. Dat werkt averechts.

6: Gebruik urgentie/FOMO in jouw voordeel

Urgentie werkt in een wereld waar FOMO (= Fear of Missing Out) vaker dan eens de norm is. Maak er dan ook gebruik van. Geef de lezer het gevoel dat als hij niet op de button klikt, hij een mooie kans mist. Niemand mist graag kansen.

Denk maar aan klassiekers als:

  • Bestel vandaag nog!
  • Geniet nu van 30% korting!

De talloze Black Friday mailings zijn hier een heel goed voorbeeld van. Ik ontving er zelf eentje van Wizards of the Coast, het moederbedrijf van games als Dungeons & Dragons.

Eerst zie ik een button ‘Save Now’. Nadien roepen ze me nog een keer op om me te haasten op een manier die enkel Wizards of the Coast kan gebruiken. Sterk!

call-to-action met urgentie/FOMO Wizards of the Coast

7: Creëer witruimte rond de call-to-action

Door je button te voorzien van meer witruimte, leg je er meer nadruk op. Zo wek je de indruk dat die button een belangrijk onderdeel is van je pagina. Het zuigt de aandacht naar zich toe.

8: Gebruik cijfers als het in je voordeel is

Cijfers werken vaak goed. Denk maar aan sterke blogtitels, presentaties en argumenten. Cijfers geven je slagkracht en vergroten dus je impact.

Maar weet goed wanneer je cijfers kunt gebruiken en wanneer niet.

Een partij als Aldi kan trots pronken met cijfers in call-to-actions. ‘Bestel nu voor maar € 2,99!’

Maar Tesla moet niet beginnen met call-to-actions als ‘Bestel je Tesla Model X voor slechts € 97.000!’

Het ene trekt aan. Het andere schrikt af.

iCloud gebruikt bijvoorbeeld cijfers in hun voordeel.

call-to-action met cijfers icloud

9: Plaats je call-to-action op de juiste positie

Er is geen regel die zegt welke plek de beste is om je buttons te plaatsen. Vaak hangt dat van de situatie af en vraagt het om tests die uitwijzen welke positie de beste is.

Wat kan ik je wel meegeven? Gebruik je boerenverstand.

  • Plaats call-to-actions op logische plekken op je pagina. Niemand stopt graag met lezen halverwege een alinea omdat jij er een call-to-action hebt tussen gepropt.
  • Plaats call-to-actions boven én onder de fold. Je wilt niet dat lezers scrollen en je call-to-action uit het oog verliezen.
  • Gebruik 1 type call-to-action in lijn met de doelstelling van het stuk content in kwestie. Zo voorkom je verwarring bij je lezers.
  • Creëer rust in je content en plaats je call-to-actions niet te dicht en opvallend op elkaar. Te drukke teksten resulteren in gestresste lezers, die snel wegklikken.

Coolblue geeft het goede voorbeeld. Kijk maar hoe ze zowel boven de fold als onder de technische kenmerken van een product een call-to-action voorzien.

call-to-action Coolblue boven de fold
call-to-action Coolblue onder de fold

10: Gebruik de juiste kleur

Net zoals positie is kleur geen eenheidsworst. Wat werkt voor jou werkt niet voor een ander.

Kleuren zijn namelijk een (onbewust) emotioneel gegeven.

  • Rood wekt urgentie op en verhoogt zelfs de hartslag.
  • Oranje en geel wekken blijdschap op.
  • Groen associëren we met ecologie en veiligheid.
  • Blauw is dan weer de kleur die ons kalmeert.

In dat opzicht zou booking.com perfect eens kunnen testen welk effect het op de doorklikratio heeft als ze hun buttons zouden veranderen van blauw naar rood.

call-to-action booking.com

Naast het emotionele gegeven moet je er ook voor zorgen dat je button voldoende contrasteert met de rest van de webpagina. Stel dat je kleurenschema rood-wit is. Dan zal die rode button niet opvallen.

Gebruik je daar echter een groene button? Dan valt hij meteen op.

Ik raad je wel aan om nooit zwart of wit te gebruiken als buttonkleur (tenzij in specifieke omstandigheden). Wit biedt op de meeste websites geen contrast, tenzij je een zwarte achtergrond hebt. Zwart wekt dan weer onbewust een somber gevoel op.

11: Test je call-to-action

Online marketing heeft het voordeel dat je alles kunt meten. Click-through-rate is uiteraard de belangrijkste voor een call-to-action.

Experimenteer met woorden, kleuren en posities om je ideale combinatie te bepalen. Je zou ervan versteld staan tot welke ontdekkingen je allemaal komt.

Een tijd geleden verzond ik een mailing in A/B-test. Het enige verschil tussen de 2 was het werkwoord in de call-to-action. Die waren:

  • Vraag je nieuwe catalogus aan!
  • Ontvang je nieuwe catalogus!

Het resultaat was dat ‘Ontvang je nieuwe catalogus!’ een click-through-rate behaalde van 8,2%. De andere slechts 6,5%. In absolute cijfers betekende dat 400 extra clicks.

De reden daarvoor? Aanvragen impliceert moeite van de aanvrager. Ontvangen is zonder moeite te moeten doen iets krijgen. Onbewust speelt die laagdrempeligheid dus een enorme rol!

Maar uiteindelijk geldt wat ik al meerdere keren zei: er bestaat geen gouden recept voor een sterke call-to-action omdat het steeds situatiegebonden is.

Probeer dus voldoende te testen om zo al je call-to-actions te optimaliseren!

Succes!

Categorieën: Uncategorized

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *