Disclaimer voor je het artikel leest: deze casestudy staat los van eender welke politieke voorkeur & schetst een beeld van hoe je met marketing en storytelling mooie resultaten kunt boeken.

Op 26 mei 2019 stapt stemgerechtigd België naar de stembureaus. De grootste verwachting werd ingelost: N-VA is nog steeds de grootste partij in België. Met meer dan 16% van de Belgische stemmen. De grootste verrassing in de resultaten was ongetwijfeld de opmars van Vlaams Belang. Een partij die iedereen al half vergeten was. Toch sloegen ze erin om op 5 jaar tijd van 3,67% naar 11,95% van de stemmen te groeien.

Achter die verkiezingsdag school een pientere marketingstrategie die ze tot vandaag in één rechte lijn doortrekken. Laat ons er even op inzoomen.

De doelgroep

De doelgroep van Vlaams Belang is geen groot geheim. Ze targeten steevast de rasechte, patriotistische Vlaming die het beu is dat politiek België een grote puinhoop is. De voornaamste gedachtegang? Een welvarend Vlaanderen waar het eigen volk altijd op de 1e plek staat.

Dat is op zich een gemakkelijkere doelgroep dan die van de extreemlinkse partijen. De mens is een gewoontediertje dat niet altijd blij is met verandering. En dat is waar ze op rekenen.

Vlaams Belang probeert dan ook de xenofobie in ieder van ons vast te grijpen en die zo hard mogelijk te activeren door middel van een intensieve communicatiestrategie.

Het verhaal

Het verhaal van Vlaams Belang is niet al te ingewikkeld. Het is, in zekere zin, een wij-tegen-zij-verhaal. Dat uit zich onder andere in:

  • Vlaams Belang vs de rest van de partijen
  • Vlaanderen vs Wallonië
  • Vlaanderen vs Europa
  • Vlamingen vs immigranten

Vlaams Belang heeft kortom een simpel, maar krachtig verhaal dat voldoet aan de 6 C’s van storytelling:

  • Context: Vlaanderen is de melkkoe van Wallonië, België en Europa. Te veel mensen profiteren van de Vlaming. Het Cordon Sanitair voorkomt dat Vlaams Belang hen kan verdedigen.
  • Characters: de Vlaming in de hoofdrol met andere partijen, Wallonië, Europa en immigranten als antagonisten.
  • Conflict: hoe kun je een trotse Vlaming zijn wanneer de Vlaming in bijna elk geval niet op de 1e plaats staat?
  • Climax: België heeft probleem A, B & C. Vlaams Belang is de oplossing!
  • Closure: door te stemmen voor Vlaams Belang los je de problemen op, want wij doen X, Y & Z.
  • Conclusion: wil je een welvarend Vlaanderen? Dan weet je wat je moet doen.

Zeker in politiek is verhalen vertellen cruciaal. Kijk maar hoe Donald Trump uiteindelijk won van Hillary Clinton. Hij voerde een hele campagne rond zijn verhaal: ‘make America great again’.

De communicatiestrategie

Er is tegenwoordig maar 1 plek waar je moet zijn voor verhalen te ontdekken: sociale media, en dan voornamelijk Facebook.

In de aanloop naar de verkiezingsdag in 2019 begon Vlaams Belang als een bezetene te investeren in Facebook Ads.

Geen gepersonaliseerde microcontent, maar grootschalige verkiezingsadvertenties naar een massa kiezers. Andere partijen waren iets preciezer met hun targeting, maar dat leverde hen niet op wat ze wilden.

Vlaams belang gaf meer uit aan online advertenties dan de eerstvolgende 3 partijen samen (N-VA, SP.A & Open VLD).

Uitgaven facebook & google politieke partijen België
Bron: VRT

Hun voornaamste tactiek op social media is simpel: constant inspelen op de actualiteit en olie op het vuur gooien. Dat deden ze niet alleen in aanloop naar de verkiezingen. Ook vandaag blijft de stoomtrein gaan.

Bij elke misstap van de noodregering in de coronacrisis zie je wel een post verschijnen die andere politici in een slecht daglicht zetten (wij vs zij).

Vlaams Belang Facebookpost corona

Geweld tegen politie tijdens de protesten rond Black Lives Matter? Verwacht dan ook maar een uitgebreide post met harde beelden op de pagina van Vlaams Belang & Tom Van Grieken.

Vlaams Belang Facebookpost geweld tegen politie

Neemt de regering een beslissing waarbij de Vlaming niet op de 1e plaats staat? Je zult het geweten hebben.

Vlaams Belang Facebookpost moslimextremisten

En last but not least: elke keer wanneer een nieuwskanaal, politicus/politica of BV Vlaams Belang in een slecht daglicht plaatst, lichten ze dat graag uit.

Vlaams Belang Facebookpost Sophie Wilmes

De tactiek is simpel: ze wachten tot er een vuurtje start in België dat in lijn ligt met hun partijprogramma. Vervolgens gooien ze olie op het vuur om niet enkel het verhaal, maar ook de gevoelens van hun doelgroep te versterken.

De resultaten

Dankzij een stevige communicatiestrategie met doordachte storytelling wist Vlaams Belang op 5 jaar tijd hun stemmen te verdrievoudigen.

Ik moei me niet al te veel met politiek. Maar als marketeer kan ik alleen bewonderen hoe ze op zo’n korte tijd zo’n mooie resultaten hebben kunnen behalen.

Mijn voorspelling? De huidige vlammetjes (corona en Black Lives Matter) zijn perfecte startpunten voor Vlaams Belang om verhalen aan vast te knopen. Ik zou er zeker niet van verschieten als ze tegen de volgende verkiezingen uitgroeien tot de grootste partij van België.

Categorieën: Uncategorized

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *