Conversie & conversieratio

Voor we in de ins & outs van conversie optimalisatie duiken, is het belangrijk dat je de basics onder de knie hebt. 

Wat is een conversie?

Wie conversie zegt, denkt misschien meteen aan de bezoeker die een nieuw paar schoenen koopt.

Maar een conversie kan zoveel meer zijn dan dat. Alles hangt ervan af wat je doel is. Een conversie is een actie waarvan je wilt dat je bezoekers ze uitvoeren.

Ik ben een blogger. Voor mij is conversie een bijzaak. Maar voor de meeste blogs telt een nieuwsbriefinschrijving als een (soft) conversie.

Voor keukenbouwers is een contactaanvraag dan weer een conversie.

En zo bestaan er nog wel een aantal. Denk dan bijvoorbeeld aan iemand die een whitepaper downloadt of een demo aanvraagt.

Wat is de conversieratio?

De conversieratio is een simpele formule die aangeeft hoeveel van je bezoekers uiteindelijk converteren.

De formule is:

Formule conversieratio

Dus als je webshop 10.000 bezoekers lokt, waarvan 2.000 overgaan tot een aankoop, dan bedraagt je conversieratio 20%.

Wat is een goede conversieratio?

Nu je weet wat een conversie en een conversieratio is, gaan we over naar de volgende stap: wat is een goede conversieratio?

Een goede conversieratio is afhankelijk van bepaalde factoren. Een vastgoedmakelaar zal bijvoorbeeld een hele andere conversieratio hebben dan een online kledingwinkel.

Wat volgt zijn enkele factoren die een invloed kunnen hebben op je conversieratio. Die lijst is niet eindig. Maar het kan een goede start zijn om te achterhalen wat voor jou een goede conversieratio is.

Factor 1: de verzadiging van je sector

Stel dat je op zoek bent naar nieuwe drinkglazen. De meeste mensen zullen snel hun smartphone pakken en ‘drinkglazen’ ingeven in Google. Wat krijg je vervolgens te zien? 372.000 resultaten & shopping ads van allemaal verschillende aanbieders.

Drinkglazen Google

Vervolgens bekijk je verschillende modellen op 5 websites. Uiteindelijk maak je een keuze op basis van factoren als prijs, ontwerp of levertermijn. Met andere woorden: 1 website krijgt een conversie, de andere 4 niet.

Maar wat gebeurt er als je een treinticket van Antwerpen naar Gent wilt aankopen? 9 van de 10 mensen gaan simpelweg naar de website van de NMBS en kopen daar hun ticket. Monopolies zijn handig voor hoge conversieratio’s!

Kortom: hoe meer spelers op het veld, hoe harder je moet knokken om te scoren.

Factor 2: vereiste investering

We kijken even terug naar het voorbeeld van de drinkglazen. Je bekeek 5 websites, waarna je er 1 uitkiest om bij te bestellen. Gemakkelijk, want de investering qua tijd en budget valt te verwaarlozen.

Maar wat doe je als je een nieuwe wagen koopt? Ik heb er begin 2020 eentje aangekocht, en dat proces verliep heel anders.

Eerst is er een verkennende ronde. Je bekijkt de verschillende merken en modellen, waarna je even de tijd neemt om erover na te denken. Misschien configureer je er hier en daar zelfs 1.

Maar je hebt geen zin om voor elk model dat er ietwat interessant uitziet een proefrit aan te vragen. Eens je je selectie hebt gemaakt, begin je opzoekwerk te doen en te vergelijken. Je kijkt naar pK, opties, prijs, koffervolume, noem maar op.

Uiteindelijk heb je de lijst ingekort naar een 3-tal modellen, waarvoor je een afspraak maakt bij een dealer in je buurt.

Maar in de tussentijd ben je misschien wel 10 keer op de website geweest.

Niet elk product is geschikt voor een instant conversie. Hou daar ook rekening mee.

Factor 3: de user experience van je website

Consumenten zijn ongeduldig, lui en meedogenloos. Hoe moeilijker ze zich kunnen navigeren op je website, hoe sneller ze het aftrappen.

Zorg er dus voor dat je website gebruiksvriendelijk en overzichtelijk is.

Heel veel woorden ga ik er verder niet aan spenderen, want dit onderwerp besprak ik al uitvoerig in ‘User Experience: de 13 grootste valkuilen’.

Factor 4: de verkeersbron

Je bezoekers komen je website binnen via verschillende kanalen, benoemd door Google Analytics als:

Verkeersbronnen Google Analytics

De conversieratio kan hard verschillen van bron tot bron. E-mail zal voor jou misschien een hogere conversieratio hebben omdat je in je e-mails veel toegevoegde waarde voorziet voor je klanten. Je social ads komen mogelijk te pushy over bij je doelgroep, waardoor de conversieratio daar keldert.

Factor 5: perceptie

Stel dat Apple opeens de prijzen van alle iPhone modellen met 25% verlaagt. Wat denk jij dat er dan zou gebeuren? That’s right: de conversieratio schiet de lucht in. Want de kwaliteit blijft dezelfde, maar de prijs zakt.

Of stel dat je op de website van een lokaal reisagentschap aan het kijken bent. Je ziet een hoop positieve reviews. Ook dat werkt bemoedigend om toch die contactaanvraag in te vullen.

De manier waarop je doelgroep je aanbod of je merk percipieert is vitaal om je conversieratio te stimuleren. Hoe hoger ze je inschatten, hoe beter. Maar een slecht product, onbetrouwbare service of ontevreden klanten jagen bezoekers alleen maar weg. Gevolg? Een lage conversieratio. 

Het is zoals Warren Buffett ooit zei: 

“It takes 20 years to build a reputation and five minutes to ruin it.”

Draag dus zorg voor je reputatie.

Factor 6: apparaat

Het webverkeer bestaat voornamelijk uit mobiele gebruikers en desktopgebruikers. Je zou denken: andere apparaten, dezelfde intentie.

Toch zit er aardig wat verschil op het gedrag van deze gebruikers. Uit een studie van Monetate uit 2019 blijkt dat de conversieratio van desktopgebruikers meer dan dubbel zo hoog is dan die van mobiele gebruikers. En dat ondanks het feit dat het aandeel mobiele gebruikers veel groter is.

De verklaring daarvoor is dat we op mobiele apparaten graag ontdekken en vergelijken. Maar echt aankopen doen we nog steeds het liefste via de desktop.

Conversieratio mobile desktop

Factor 7: seizoenaliteit

Deze spreekt voor zich. Misschien besluit je deze zomer wel dat je genoeg hebt van hittegolven. Volgende zomer laat je een zwembad plaatsen in je tuin.

Vervolgens doe je al je opzoekwerk in de winter, zonder echt actie te ondernemen. De echte conversie zal pas voor de lente zijn.

Wat zijn de voordelen van conversie optimalisatie?

Uiteraard is conversie optimalisatie belangrijk om meer business binnen te halen.

Maar er schuilt meer achter.

Stel dat je een webshop uitbaat. Je ziet zo’n 10.000 bezoekers per week passeren. Maar het heeft lang geduurd voor je die aantallen had opgebouwd. Je conversieratio bedraagt op dit moment 3%. De gemiddelde bestelling brengt € 100 binnen.

Met andere woorden: van die 10.000 maandelijkse bezoekers zijn er 300 die overgaan tot een aankoop voor een totale omzet van € 30.000.

Die 3% kun je stimuleren door enkele kleinere tweaks op korte termijn. Misschien kan je dat cijfer zelfs verdubbelen naar een mooie 6%. Dat wil zeggen dat je opeens € 60.000 omzet genereert.

Maar hoe lang duurt het voor je die 10.000 verdubbelt naar 20.000? Dat dacht ik al: veel langer.

Door te investeren in conversie optimalisatie zorg je er dus voor dat je met hetzelfde verkeer veel meer omzet genereert. Deze oplossing werpt veel sneller vruchten af.

Het zorgt ervoor dat:

  • Je kost per acquisitie zakt, want meer bezoekers converteren ten opzichte van een onveranderd marketingbudget.
  • Doordat de kost per acquisitie zakt, haal je meer winst per acquisitie
  • Meer winst wilt zeggen dat je meer in groei kunt investeren.

Investeer dus eerst tijd en moeite in conversie optimalisatie. Probeer pas daarna om een grotere massa naar je site te lokken.

Hoe start je met conversie optimalisatie?

Nu we alle basisinformatie achter de rug hebben, is het tijd om erin te vliegen. Maar hoe doe je dat?

Stap 1: nulmeting

Het eerste wat je moet doen, is een nulmeting. Waar sta jij vandaag? Het is belangrijk om die cijfers op te lijsten. Pas dan kun je doelstellingen bepalen én weet je nadien of je veranderingen iets teweeg brachten.

De beste tool om die huidige cijfers te achterhalen is Google Analytics. Maar om dat te kunnen bekijken, moet je wel een paar zaken in orde hebben gebracht.

  1. Google Analytics moet in verbinding staan met je website.
  2. Je moet conversiedoelen aangemaakt hebben, zoals je hieronder ziet.
Doelen in Google Analytics

Stap 2: data verzamelen

Veel mensen hebben de neiging om at random dingen te veranderen aan hun website als test. Een button van kleur veranderen, een afbeelding extra invoegen, een nieuwe tekst voorzien,…

Maar door at random te werken, ga je ook eindigen met random resultaten. De ene aanpassing zal voor beterschap zorgen, de andere dan weer niet.

Je hebt tegenwoordig zo ontzettend veel tools om data mee te verzamelen. Gebruik die in je voordeel om gegronde beslissingen te maken. Je bespaart er geld, tijd en heel wat giswerk en frustratie mee.

Voor dit soort onderzoek heb je nood aan 2 soorten data: kwantitatieve en kwalitatieve data.

Kwantitatieve data is puur cijfermatig en haal je uit grootschalige databases en enquêtes. Kwalitatieve data haal je eerder uit gebruikersinterviews.

Kwantitatieve data verzamelen

Kwantitatieve data is doorgaans simpeler en minder tijdsintensief om te verzamelen dan kwalitatieve data. Daarom is het een goede start voor je conversie optimalisatie.

Maar welke elementen van je website kun je aanpakken aan de hand van kwantitatieve data?

Een eerst element: content. Er zijn talloze bedrijven die schrijven vanuit hun eigen perspectief. Daarmee doel ik op jargon. Echt een topidee is dat meestal niet. Want je gebruikt niet dezelfde taal als je doelgroep, wat voor verwarring zorgt en identificatie tegenhoudt.

Door middel van een zoekwoordonderzoek bepaal je gemakkelijk de termen die je op je website moet gebruiken. Door ze erin te integreren maak je het geheel leesbaar en aangenaam voor je bezoekers. Ook zoekmachines zullen die signalen oppikken en meenemen in de rankings.

De tweede plek om kwantitatieve data te verzamelen haalde ik daarnet al aan: Google Analytics

Een te hoge bounce rate kan betekenen dat je te weinig interne links legt. Een te lage time on page wilt dan weer zeggen dat je de pagina ofwel waardevoller ofwel uitgebreider moet maken (of beide!). Nog een populaire statistiek is het aantal mensen dat het winkelwagentje vulde om dan de website te verlaten.

Lijst op welke statistieken je wilt aanpakken om je conversieratio te optimaliseren. Zo formuleer je nadien gemakkelijk doelstellingen.

Ook wanneer je inzet op Google Ads, beschik je over waardevolle data. 

Wanneer je doorklikratio hoog ligt, maar je conversieratio laag, dan is er werk aan de winkel. Wanneer je buist voor de kwaliteitsscore van een bepaald zoekwoord, dan is er werk aan de winkel. In die gevallen focus je je ofwel op de foute zoekwoorden, ofwel biedt je website niet de ervaring die ervan verwacht wordt.

Ten slotte kun je op zoek gaan naar oplossingen die voor andere bedrijven hebben gewerkt. Stel dat je actief bent in vastgoed, maar dat je landingspagina’s niet converteren. Dan kun je opzoeken wat in het verleden al geprobeerd werd om conversies te boosten. Fictief voorbeeld: wanneer je meer foto’s toevoegt van de woning, stijgt de conversieratio gemiddeld met 1%.

Kwalitatieve data verzamelen

Je moet harder werken om kwalitatieve data te verzamelen. Maar het resultaat loont wel.

Voor conversie optimalisatie kijk je naar gebruikerstests. Je kunt met tools als Hotjar bijvoorbeeld heatmaps genereren van websitebezoeken. Of je kunt een bezoek opnemen. Zo zie je de bottlenecks in je website.

Hotjar heatmap

Een veel voorkomende bottleneck is bijvoorbeeld een te verwarrende navigatie. In dit geval zoekt de bezoeker naar informatie. Alleen duurt het even voor die daarin slaagt of lukt het zelfs helemaal niet!

Of misschien is je website niet mobielvriendelijk genoeg. Dat is best een belangrijke factor wanneer je weet dat meer dan de helft van alle zoekopdrachten mobiel zijn.

Wanneer je echt all the way wilt gaan, dan kan je een eyetracking-test uitvoeren. Daarvoor ga je het beste met een gespecialiseerde firma in zee. Maar nadien weet je wel welke elementen op je website de aandacht trekken en welke niet.

Stap 3: aanpassen en/of testen

Wanneer je alle nodige kwantitatieve en kwalitatieve data verzameld hebt, kun je van start gaan met conversie optimalisatie.

De beste manier om je conversieratio te optimaliseren, is door in te zetten op A/B-testing.

Maar voor we daar dieper op ingaan, zijn er enkele belangrijke vuistregels die je moet kennen.

Wanneer je een A/B-test uitvoert, dan is het belangrijk dat je telkens slechts 1 variabele aanpast. Want stel dat je tekst, afbeeldingen en buttons tegelijk aanpast. Welke aanpassing is dan verantwoordelijk voor een stijging of daling van je conversieratio?

Je moet een verandering in de cijfers kunnen toewijzen aan 1 specifiek element. Op die manier optimaliseer je stap voor stap je conversies.

Daarnaast moet je erop letten dat je voldoende data verzamelt. Een conversieratio die stijgt met 5% is geweldig! Maar wanneer dat op basis is van 50 bezoekers, dan geeft het een vertekend beeld. Zorg ervoor dat je op z’n minst enkele honderden of zelfs duizenden bezoekers test voor je conclusies trekt.

Elementen die je kunt A/B-testen zijn onder andere:

  • Titels
  • Kleur van buttons
  • Plaatsing van buttons
  • Algemene pagina layout
  • Copy
  • Calls-to-action
  • Media (afbeeldingen, video,…)

Er bestaat veel software waarmee je kunt A/B-testen, zoals Google Optimize of Optimizely

Welke software je gebruikt is op zich niet superbelangrijk. Zorg er gewoon voor dat je die vuistregels van hierboven goed volgt. Verander slechts 1 element per keer en maak pas een beslissing wanneer je voldoende data hebt verzameld.

21 tips voor efficiënte conversie optimalisatie

1) Zorg ervoor dat je website technisch goed in elkaar zit

Een lage of onbestaande conversieratio heeft niet altijd te maken met de inhoud van je pagina. Soms is het gewoon de technische achtergrond van je website die niet 100% juist zit. Er zijn 2 technische issues die ik vaak zie op verschillende websites.

Een trage website is not done. Wanneer een pagina er te lang over doet om te laden, dan verlaat je de website. Ga de snelheid van je pagina na bij Google Pagespeed Insights en optimaliseer waar nodig, want uit cijfers van Kissmetrics blijkt dat:

  • Per seconde dat je pagina langer laadt, daalt het aantal conversies met 7%;
  • 40% van je bezoekers verlaat je website wanneer die na 3 seconden niet geladen is;
  • 47% van alle consumenten verwacht dat een pagina binnen de 2 seconden laadt.

Andere websites bevatten dan weer meerdere tracking ID’s van Google Analytics of Google Tag Manager. Dat leidt ertoe dat je data niet correct getrackt wordt, waardoor je bijvoorbeeld een bounce rate van 3% krijgt te zien. Maar dat is niet realistisch aangezien de gemiddelde bounce rate rond 40-50% ligt.

Het gevolg daarvan is dat je nulmeting aan het begin van je conversie optimalisatie niet volledig klopt. Daardoor neem je achteraf beslissingen gebaseerd op foutieve data.

Een handige tool om het aantal tags op je website te bekijken is Google Tag Assistant. Dat is een Chrome plugin die je gewoon toont welke tags op de website geïnstalleerd staan.

Hieronder zie je bijvoorbeeld een extreem geval, waarin je 3 verschillende tags ziet:

  • UA-165398259-1
  • UA-60605683-13
  • UA-93906747-11

Door dat te reduceren naar 1 tag gaat je nulmeting wél correct zijn.

Google tag insights CRO

2) Geef je bezoekers een onberispelijke user experience

Een prachtige site met veel designelementen is leuk. Maar als de user experience slecht is, dan brengt een prachtige website niet veel op.

Een tijdje geleden somde ik de 13 meest voorkomende user experience valkuilen op. Probeer die alvast te vermijden. Een goede user experience is een basis voor conversie optimalisatie.

3) Start met content marketing

Content marketing heft 2 grote voordelen in dit verhaal.

Ten eerste zorg je er met content marketing voor dat je zichtbaarheid in zoekmachines verbetert. Dat wil zeggen dat je na een tijdje meer en meer verkeer naar je website lokt. Meer bezoekers betekent meestal meer conversies.

Maar het tweede voordeel is ook van tel. De beste content marketing geeft een antwoord op de vragen van je doelgroep. Zo voorzie je meteen een waardevolle bron voor hen om het aankoopproces te vergemakkelijken.

Meer info over content marketing? Ik schreef er recent een complete gids over: “Content marketing: wat is het en hoe begin je eraan?

4) Weet wat je bezoekers willen

Op basis van je kwantitatieve en kwalitatieve data heb je een goed idee van wat je bezoekers willen. Je weet welke zoekwoorden ze gebruiken, waar op de website het schoentje wringt en waar niet.

Gebruik die informatie in je voordeel om je website in een nieuw jasje te steken. Blijf niet uitgaan van je buikgevoel. Want zo maak je fouten.

5) Kom meteen to the point

Iemand die je website bezoekt, heeft een duidelijke missie. Dat kan gaan van informatie inwinnen tot een aankoop verrichten.

Wanneer je weet wat je bezoekers willen, dan moet je hen zo snel mogelijk tevreden stellen.

Te veel pagina’s praten eerst nog over het product of het merk. Maar dat is een klassieke fout. Het eerste dat je daar moet aanhalen is het probleem dat het oplost voor een gebruiker. Zo heb je meteen een kapstok om de rest van je verhaal aan op te hangen.

Die vorm van tekststructuur noemen we de omgekeerde piramide. Je begint met de basis en eindigt specifiek.

Omgekeerde piramide

Het grootste voordeel daarvan? Je moedigt de lezer op die manier aan om verder te lezen.

6) Zorg voor structuur op je pagina

Webpagina’s bestaan in alle vormen en maten. De mogelijkheden zijn dan ook eindeloos.

Maar dat wilt niet zeggen dat elke mogelijkheid een goed idee is.

Er bestaan verschillende mogelijkheden waarmee jij een onbetwistbare structuur in je pagina kunt steken. Denk dan aan:

  • Bullet lists
  • Witruimte
  • Korte zinnen en paragrafen
  • Tekst afwisselen met beeld
  • Voldoende duidelijke titels

Of volg deze 21 tips om teksten te herschrijven!

7) Minimaliseer afleiding

Webpagina’s bestaan in alle vormen en maten. De mogelijkheden zijn dan ook eindeloos.

Maar dat wilt niet zeggen dat elke mogelijkheid een goed idee is.

Elke pagina die op je website staat, heeft een bepaald doel. Alles op die pagina staat in functie van dat doel. Bijvoorbeeld:

  • Een product in de winkelwagen doen
  • Contact opnemen
  • Inschrijven voor een nieuwsbrief

Noem maar op. Je wilt ervoor zorgen dat je bezoekers zo weinig mogelijk afleiding hebben op elke pagina. Hoe meer elementen er aanwezig zijn, hoe meer keuzestress je hen bezorgt. Je moet zo snel mogelijk duidelijk maken wat je van hen verwacht.

Maak het dus niet te ingewikkeld en zorg ervoor dat je pagina slechts 1 doel en 1 call-to-action bevat. Herhaal die call-to-action op de juiste plaatsen om je conversies te optimaliseren.

Volg deze 11 tips om een kick-ass call-to-action te schrijven.

Er bestaan verschillende mogelijkheden waarmee jij een onbetwistbare structuur in je pagina kunt steken. Denk dan aan:

  • Bullet lists
  • Witruimte
  • Korte zinnen en paragrafen
  • Tekst afwisselen met beeld
  • Voldoende duidelijke titels

Of volg deze 21 tips om teksten te herschrijven!

8) Zet in op remarketing

Sommige producten koop je zonder nadenken, zoals fruit. Over andere producten denk je liever eerst even na, zoals een auto.

Via remarketing op Facebook & via Google Ads zorg je ervoor dat je top-of-mind blijft bij je doelgroep nadat ze je website bezocht hebben.

Met de juiste targeting en boodschap verhoog je de kans dat die persoon uiteindelijk bij jouw aankoopt.

9) Vraag om een review

Hoe vaak kijk jij naar de reviews van een product op bol.com of Coolblue voor je het aankoopt? Ik doe het altijd.

Het is ondertussen geen geheim meer dat reviews een heuse impact hebben op aankoopbeslissingen. 88% van alle consumenten vertrouwt reviews even veel als persoonlijke aanbevelingen van familie en vrienden.

Wanneer je bijvoorbeeld een koksmes wilt kopen, dan boezemen 44 5-sterrenreviews je wel wat vertrouwen in.

Reviews social proof op bol.com

Heeft er iemand iets bij je gekocht? Vraag nadien dan naar hun mening. Zijn de reviews positief? Dan doet het wonderen voor je conversie optimalisatie. Zijn ze negatief? Dan beschik je over waardevolle informatie waarmee je je business kunt verbeteren.

Het is zoals Bill Gates ooit zei:

“Your most unhappy customers are your greatest source of learning.”

10) Vermijd stockfoto's

Er bestaan een aantal goede websites waarop je talloze rechtenvrije foto’s vindt. Helaas zien je bezoekers vaak meteen wanneer je ze gebruikt.

En dat heeft een goede reden. Een stockfoto is minder authentiek en minder persoonlijk dan een foto van je eigen bedrijf.

Zet zoveel mogelijk in op eigen, kwalitatief beeldmateriaal. Dat geeft een bezoeker meer vertrouwen als de gemaakte beelden die je vindt op Unsplash of Pexels.

11) Laat je modellen niet in de lens kijken

Deze klinkt misschien vreemd. Maar toch heeft de kijkrichting van het model van een foto een effect op de kijkrichting van de bezoeker.

Uit onderzoek van AGConsult blijkt dat je het model beter naar belangrijke informatie of een call-to-action laat kijken. Het verhoogt de kans drastisch dat je bezoeker diezelfde kijkrichting volgt en die informatie of call-to-action bekijkt.

Baby heatmap conversie optimalisatie

12) Werk met micro- en macroconversies in een waardeladder

Zou jij na een eerste date trouwen met iemand? Waarschijnlijk niet, tenzij je dronken in Las Vegas bent.

Ook je bezoekers zijn niet altijd meteen geneigd om hun geld en vertrouwen op tafel te leggen. Daar moet je op inspelen.

Probeer tijdens je conversie optimalisatie niet enkel te focussen op die harde conversies. Bouw enkele microconversies in waarmee je de band opbouwt.

Klassieke voorbeelden zijn:

  • Whitepapers
  • Gratis demo’s
  • Nieuwsbriefinschrijvingen
  • Vrijblijvende offertes aanvragen

Het beste dat je kunt doen is een waardeladder inrichten. Dat is een trapmodel waarbij je start met een klein commitment. Is je bezoeker daarvan tevreden? Dan ga je over naar een volgend, groter commitment. En zo werk je naar je doel toe.

Stel dat je een online marketingbureau uitbaat. In dat geval kan je waardeladder er als volgt uitzien:

  • Whitepaper (gratis)
  • Nieuwsbrief (gratis)
  • Audit (€ 200)
  • 20 uur SEO-optimalisatie (€ 1.500)
  • 40 uur SEO en SEA (€ 3.000)
  • 1 jaar complete samenwerking (€ 10.000)

13) Integreer live chat & chatbots op je website

Met chatbots en live chat biedt je je bezoekers de mogelijkheid om gemakkelijk een vraag te stellen. Als je het niet aanbiedt, krijgen ze geen antwoord op die vraag tenzij ze bellen of een mail sturen. Dat kan ertoe leiden dat ze je website gewoon verlaten en niet converteren.

De cijfers liegen er niet om:

  • Uit een studie van ApexChat blijkt dat conversies en leadgeneratie tot 40% kunnen stijgen wanneer je website over live chat beschikt.
  • Uit een studie van Zendesk blijkt dat 92% van alle klanten zich tevreden voelen na een live chatsessie.
  • 53% van alle consumenten wilt eerst een chatsessie proberen voor ze een bedrijf opbellen (bron: Harris Research)

En zo zijn er nog wel meer statistieken. Hoe dan ook: met live chat stimuleer je klanttevredenheid. Een tevreden klant is een trouwe en vooral een convertende klant.

Coolblue biedt hun bezoekers bijvoorbeeld een aantal mogelijkheden om het gesprek aan te gaan. Klein verbeterpuntje: erg zichtbaar was het niet.

Chatopties bij Coolblue

14) Personaliseer zoveel mogelijk

Je website personaliseren klinkt als een heuse taak. Toch hoeft het niet altijd ingewikkeld te zijn.

Stel dat je een groothandel voor de professionele schoonmaak bent. Je verkoopt niet alleen detergenten, maar ook machines, materialen en werkwagens. Je bedient verschillende segmenten die allemaal specifieke noden hebben.

Het beste dat je dan kunt doen? Creëer een landingspagina per relevante sector om de toegevoegde waarde van je assortiment en service te benadrukken.

Dat geeft je bezoekers een geruststellend gevoel. Want jij weet wat ze nodig hebben.

Dat is de aanpak die BOMA, marktleider in België, hanteert op hun website. Zij hebben een ‘Ik ben…’-luikje waar ze de verschillende sectoren belichten.

BOMA personalisatie website

15) Bepaal je prioriteiten

Wanneer je al je kwalitatieve en kwantitatieve data verzameld hebt, eindig je met een to-do-lijst. Daarna kun je aan de slag gaan met je conversie optimalisatie.

Probeer toch eerst die to-do-lijst te ordenen van impactvol naar minder impactvol. Begin dus niet met de gemakkelijkste optimalisatie. Kies voor degene waarvan jij denkt dat ze het meeste resultaat zal opleveren.

16) Toon keurmerken en kwaliteitslabels

Reviews tonen is 1 manier om het vertrouwen van je klanten te tonen. Maar die zijn vaak subjectief.

Je kunt evengoed objectieve keurmerken op je website tonen.

Enkele voorbeelden?

  • SafeShops
  • Google Certified Partner
  • Europees Ecolabel
  • Tripadvisor Certificate of Excellence
Kwaliteitslabels en keurmerken

17) Maak gebruik van FOMO

Fear Of Missing Out, oftewel FOMO, is ondertussen een bekend gegeven. Veel websites maken daar veelvuldig gebruik van.

Manieren waarop jij op FOMO inspeelt?

  • Tijd: over 10 uur sluiten de inschrijvingen, deze promo geldt nog 1 dag, …
AS adventure gebruikt fomo voor conversie optimalisatie
  • Hoeveelheid: al 25 mensen boekten een kamer de afgelopen 24 uur, nog 4 kamers over!
Booking.com gebruikt fomo in hun voordeel voor conversie optimalisatie

18) Maak formulieren zo kort mogelijk

Denk zorgvuldig na over elk invulveld van een formulier. Het betekent een wereld van verschil in conversie optimalisatie.

Stel dat je een whitepaper schreef die je nu op je website promoot. Geïnteresseerden klikken op de downloadlink, waarna ze op een aparte landingspagina terecht komen.

Links staat een korte samenvatting van je whitepaper. Rechts staat een formulier.

Op dit moment heb je niet veel nodig. In theorie volstaat een e-mailadres om het e-book naar te sturen. Meestal vraag je nog de naam en een telefoonnummer.

Maar dan heb je de limiet wel bereikt.

Ik zie het vaak gebeuren dat bedrijven ook nog eens achter bedrijfsnaam, aantal werkgevers of functie vragen.

Maar door dat te vragen, geef je al meteen je plan prijs. Die gegevens komen in een marketingdatabase voor gerichte communicatie. Zo kent je relatie een valse start. Dat is niet wat je wilt.

19) Maak het aankoopproces zo kort en gemakkelijk mogelijk

Voor deze tip geldt hetzelfde principe als de vorige tip. Voorzie enkel het broodnodige om een aankoop af te ronden.

Zorg ervoor dat bezoekers:

  • Zich snel en gemakkelijk kunnen aanmelden;
  • Snel vanuit hun winkelkarretje naar een betaalde omgeving gaan;
  • Kunnen betalen met apps als Payconiq.

20) Investeer in een HTTPS-protocol

Met alle grote datalekken van de voorbije jaren en de GDPR-wetgeving is privacy een hot item.

De doorsnee consument deelt niet graag al te veel gegevens met bedrijven uit angst dat foute partijen ermee aan de haal gaan.

Een HTTPS-protocol verhelpt die angst. Want op die manier worden alle gegevens uitgewisseld via een beveiligde verbinding.

21) Voorkom achtergelaten winkelwagentjes

Het durft al eens gebeuren dat iemand een winkelwagentje vult om vervolgens je website te verlaten zonder af te rekenen.

Lastig…

Probeer via gepersonaliseerde e-mailmarketing een deel van die bezoekers te overtuigen om terug te keren naar je website om de bestelling af te ronden.

Categorieën: Uncategorized

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *