Een landingspagina vormt een belangrijk onderdeel van een converterende campagne. Ze bestaan in alle vormen en maten, wat zowel een voor- als een nadeel is. Want de echt goede landingspagina’s laten zich kenmerken door een aantal factoren.

Unbounce, een van de populairste tools om landingspagina’s mee te ontwerpen, onderzocht meer dan 18.000 landingspagina’s. Uit dat onderzoek kwamen enkele inzichten naar voor. Daar gaan we even induiken!

Wil je de tekst overslaan en gewoon de infographic bekijken? Scroll dan even naar onder en je komt er vanzelf!

Links

Elke landingspagina heeft een bepaald doel. Inderdaad: enkelvoud heerst. De concentratiespanne van de gemiddelde mens is verre van bewonderenswaardig. Hoe minder afleidende elementen er aanwezig zijn op je landingspagina, hoe beter.

Of om het op de gemakkelijke manier te zeggen: voorzie slechts 1 call-to-action/link op je landingspagina.

Dat is wat we de attention rate noemen. In een ideaal scenario bedraagt die 1 op 1. 1 persoon, 1 element.

Waarom is dit belangrijk? Omdat de conversieratio van je pagina er voordeel uithaalt:

  • Bij 1 link: conversieratio van 13,50%
  • Bij 2-4 links: conversieratio van 11,90%
  • Bij +5 links: conversieratio van 10,50%

Je zou denken dat zoiets vanzelfsprekend is. Toch blijkt uit de cijfers dat er veel landingspagina’s hier de mist ingaan:

  • Slechts 14,8% van de geanalyseerde pagina’s bevatten 1 link of call-to-action.
  • 16,9% vertoonden 2-4 links
  • Maar liefst 68,2% van de pagina’s vertoonden 5 links of meer.

Laat het jou niet overkomen. Haal elke vorm van afleiding uit je landingspagina steek al je energie in 1 krachtige call-to-action.

Het effect op de conversieratio van links op een landingspagina

Snelheid

Het is geen geheim dat de snelheid van een pagina wonderen kan doen. Hoe langer je moet wachten op een website, hoe meer je geneigd bent de pagina te sluiten. Dat is jammer, want dat is een potentiële lead die je verliest.

In 82,2% van de gevallen vertoonden de bestudeerde landingspagina’s afbeeldingen die te groot waren. Een afbeelding die 300×300 pixels is op je website moet je niet aanleveren als een bestand van 1200×1200 pixels. Dat verzwaart je pagina enorm, wat een impact heeft op de snelheid.

Probeer dus elke afbeelding die je gebruikt zoveel mogelijk te comprimeren.

Pagina’s waarvan de pagina’s geoptimaliseerd waren, vertoonden een conversieratio van 11,40%. Zwaardere pagina’s doen beduidend minder goed met 9,80%.

De impact van een snelle landingspagina op de conversieratio

Social Proof

Over social proof valt er veel te zeggen. Maar de uiteindelijke conclusie is simpel: social proof schept vertrouwen tussen jou en je doelgroep. Uit onderzoek van BrightLocal blijkt zelfs dat 76% een review van een onbekende even veel vertrouwt als een review van een vriend of familielid.

Social proof uit zich in meerdere vormen. Je hebt de klassieke review van een klant (foto, naam en tekstje). Maar je ziet minstens zo veel een sterrenrating passeren. Zelfs wanneer je een certificaat toont, doe je mee aan social proof. Een certificaat wilt namelijk zeggen dat je voldoet aan strenge kwaliteitseisen.

76,8% van de onderzochte landingspagina’s vertoonde geen enkele vorm van social proof. Hun conversieratio bedroeg 11,40%. De pagina’s die het wel deden, scoorden beter met 12,50%.

De impact van social proof op conversieratio

Acquisitie

Afhankelijk van hoe je de landingspagina distribueert, komt er verkeer binnen via verschillende kanalen. Daarbij blijkt het ene kanaal meer kans te hebben op conversies dan een ander. Unbounce verzorgde een overzicht:

  • Paid: 10,7%
  • Organic: 11,2%
  • Social: 11,4%
  • Direct: 11,8%
  • E-mail: 13%

Inderdaad: e-mail is een verschrikkelijk sterk kanaal om een relevante doelgroep waardevolle content te bezorgen. Hou daar rekening mee wanneer je je landingspagina de wereld instuurt.

De invloed van acquisitiekanalen op conversieratio

Mobile friendliness

Met al het mobiele verkeer van vandaag zou de responsiviteit van je pagina vanzelfsprekend moeten zijn. Een pagina die enkel op desktopverkeer gericht is, gaat geen potten breken bij mobiele surfers.

Toch is het verschil in conversieratio niet zo groot als je zou verwachten.

Een responsieve landingspagina vertoont een conversiepercentage van 11,70%. Focust je pagina zich enkel op desktopgebruikers? Dan doe je het niet veel slechter met 10,70%

De impact van mobile friendliness op de conversieratio van je landingspagina

Aantal woorden

Longreads van enkele duizenden woorden scoren doorgaans beter in Google. Maar scoren in Google is niet het doel van je landingspagina. Het grootste deel van je bezoekers komt dan ook binnen via owned media en paid media.

Kortom: hoe sneller een landingspagina to the point komt, hoe groter de kans op conversie. 

De invloed van word count op de conversieratio van je landingspagina

Infographic

Unbounce goot alle inzichten in een overzichtelijke infographic. Ga er even rustig over en pas toe op je eigen landingspagina’s!

De elementen van een converterende landingspagina
Categorieën: Uncategorized

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *