Ondertussen is het geen geheim meer: met sterke storytelling maak je de weg naar het hart van je doelgroep vrij. Toch is storytelling een struikelblok voor velen. Ze weten niet waar te beginnen of hoe ze hun verhaal moeten vertellen. Voor hen bestaan de 6 C’s van storytelling.

De 6 C’s van storytelling vormen een framework dat je kunt volgen om je eigen merkverhaal in elkaar te knutselen. Elk goed verhaal bevat elke C. Kortom: als jij erin slaagt om jouw 6 C’s te vinden én die goed weet te combineren, dan zit je goed.

De 6 C’s zijn :

  • Context
  • Characters
  • Conflict
  • Climax
  • Closure
  • Conclusion

Context

Content is enorm belangrijk voor je merk. Maar elk stuk content moet je altijd in de juiste context plaatsen. Je moet begrijpen in welke context je doelgroep je producten of diensten gebruikt. Daarna kun je daar handig op inspelen.

Factoren die daarbij een rol spelen zijn onder andere locatie, economie en cultuur. In wat voor een omgeving leeft je doelgroep? Denk daarover na en weerspiegel dat in je storytelling.

De beste manier om die context te begrijpen is door een buyer persona op te stellen. Dat is een semi-fictionele voorstelling van je ideale klant. Het is een cheat sheet waarmee iedereen in je bedrijf snel begrijpt welke context ze in beeld moeten brengen in hun verhalen.

Characters

Elk verhaal bevat boeiende personages die de hoofdrol spelen in jouw verhaal. Jouw personages kunnen elke keer anders zijn. Maar je kunt ook hetzelfde personage keer op keer laten terugkeren in je content.

De beste voorbeelden van terugkerende personages zijn:

  • Cora van Mora
  • Paul van EuroMillions
  • Mr. Proper

Maar een merk zoals Pampers doet niet steeds beroep op dezelfde acteurs. Ze maken altijd gebruik van andere acteurs en actrices die in se hetzelfde rolletje spelen: de kersverse jonge ouders die de beste zorg voor hun kindje wensen.

Het is belangrijk dat je doelgroep zich kan vinden in je personages. Hoe groter de afstand tussen je doelgroep en je personages, hoe minder effect je behaalt met je content.

Conflict

Zonder conflict is er geen verhaal. Jij verkoopt een product of dienst dat een bepaalde waarde biedt. Swiffer verkoopt een oplossing voor stoffige meubels. Playstation verkoopt een oplossing voor verveling.

Hier is je buyer persona belangrijk. Je moet exact weten wat het pijnpunt van je doelgroep is. Eens je dat weet, kan je dat pijnpunt naar voren brengen in je verhaal. Op die manier zorg je voor een match tussen jouw boodschap en de situatie van je doelgroep.

Climax

Elk verhaal bouwt naar een bepaald punt toe. Alle boeken van Harry Potter bouwen op naar de eindstrijd tussen Harry en Voldemort. Het verhaal van de 2e Wereldoorlog bouwt op naar D-Day, de climax die het einde van de oorlog inluidt.

Een goed verhaal bouwt een spanningsveld op tot een bepaald punt. Op dat punt toon je de oplossing: jouw product of dienst, waarna je vlot kunt overschakelen op een vlot einde.

Closure

Na je climax heeft je doelgroep nood aan een afsluiter van je verhaal. In het geval van bijvoorbeeld iets banaals zoals afwasmiddel, ziet een verhaal er als volgt uit.

Conflict: er zitten aangekoekte etensresten op mijn ovenschotel. Mijn gewoonlijke afwasmiddel verwijdert het niet.

Climax: ik gebruik Dreft. Gelukkig lost Dreft het probleem wel op.

Closure: mijn ovenschotel blinkt weer en ik ben volledig overgeschakeld op Dreft.

Erg moeilijk is het niet, en je kunt het toepassen op zowat elke situatie. Als ik het kan met afwasmiddel, dan kun jij het ook met jouw aanbod!

Conclusion

Als conclusie herhaal je nogmaals de boodschap die je wenst mee te geven met je doelgroep. In het geval van Dreft is dat:

  • Dreft verwijdert hardnekkig vuil als geen ander.
  • Met 1 fles Dreft kom je dubbel zo lang toe.

Kortom: Dreft is jouw partner voor een vlotte afwas.

Find your story

Zo zie je maar. Met de 6 C’s van storytelling ben je in staat om je eigen verhaal in elkaar te steken. Het enige dat je moet doen is een antwoord vinden op volgende vragen:

  • In welke context bevindt mijn doelgroep zich?
  • Welke personages moet ik in mijn verhaal verwerken?
  • Rond welk conflict draait het verhaal?
  • Wat is de climax? Hoe lost mijn product of dienst het probleem op?
  • Hoe zorg ik voor een goed einde?
  • Welke finale boodschap wil ik meegeven?

Combineer je 6 antwoorden en je hebt je verhaal beet. Succes daarmee!

Categorieën: Uncategorized

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *