Steeds meer bedrijven springen op de trein die we content marketing noemen. Het is dan ook de beste manier om de relatie tussen bedrijf en consument te starten en onderhouden. Maar ondanks de massa bedrijven die ermee starten, zijn er weinigen die het echt goed doen. Die bedrijven zijn schuldig aan een van de zonden van content marketing. Let’s dive in.

Content marketing is meer dan een blog

Een blog is voor veel bedrijven een startpunt voor content marketing. Het vergt geen al te grote investering en niet al te veel kennis. Het enige dat je nodig hebt is iemand die de kennis bezit en iemand die die kennis in een vlotte tekst kan omtoveren.

Maar je kunt zoveel meer doen met content marketing. Denk dan aan:

  • explainer video’s
  • whitepapers
  • events
  • podcasts
  • e-mails

Sommige onderwerpen zijn simpelweg niet geschikt voor een blog. Een ingewikkeld product leg je sneller en gemakkelijker uit aan de hand van een video. Een interview is veel interessanter in de vorm van een podcast. Uitgebreide tips rond content marketing giet je perfect in en whitepaper om leads te genereren.

Gebruik je gezond verstand en denk steeds na welk medium het meest geschikt is voor de boodschap die je wilt overbrengen.

Content distributie is minstens even belangrijk als content creatie

Wanneer je bijvoorbeeld een blog hebt geschreven, dan wil je die aan de man brengen. Je wilt je content distribueren. Maar er is nog veel verbeterruimte op vlak van content distributie. Hoe efficiënter je daarmee omgaat, hoe meer resultaat je er uiteindelijk uithaalt.

In een ideale wereld werk je met een content distributieplan. Daarin lijn je voor elk soort content uit:

  • welke distributiekanalen belangrijk zijn;
  • voor wie ze belangrijk zijn;
  • welke richtlijnen je op elk kanaal dient te volgen.

Op LinkedIn hanteer je bijvoorbeeld andere taal dan op Facebook.

In the end is het belangrijk dat je je content verspreidt over:

  • owned media
  • paid media
  • earned media

Je start met je owned media (bv. website en e-mail) en geeft je content een boost aan de hand van paid media (Google Ads, Social Ads). Als je content echt van hoge kwaliteit is, dan krijg je het voorrecht van earned media (mond-aan-mond, hoger ranking in Google, shares, backlinks).

Content marketing is een werk van lange adem

Niet iedereen heeft kaas gegeten van content marketing. En dat is begrijpelijk: je kunt niet overal een expert in zijn.

Maar content marketing vraagt wel een zekere mindset en toewijding. Het is niet zo dat je 1 longread publiceert en nadien meteen punten scoort. Here’s why.

Ten eerste doet Google er tot 6 maanden over om een blog of website volledig te indexeren. Die longread die je schreef staat dus mogelijk pas over enkele maanden in de top van de zoekresultaten.

Ten tweede kom je echt niet toe met 1 longread. Hoe meer echt goede content je creëert, hoe meer autoriteit je website opbouwt. En dat leidt tot backlinks, maar ook tot hogere rankings. Autoriteit is namelijk een van de belangrijkste factoren die meespelen in het Google algoritme.

De autoriteit die je na verloop van tijd opbouwt, toont zich ook in de mindset van je doelgroep. Stel dat je 1x een blog ziet passeren van een bedrijf waarmee je niet al te veel in aanraking komt. Lees je hem? Kans is klein. Maar wanneer je maandenlang datzelfde bedrijf in je newsfeed ziet voorbijkomen met nuttige content, dan ben je al sneller geneigd om het te bekijken.

Je kunt verkeer stimuleren aan de hand van paid media. Maar voor de organische resultaten moet je echt geduld hebben en consistent meer content creëren.

Content marketing speelt zich af door heel de customer journey

Stel dat je wasmachines verkoopt. Vandaag mag je zeker zijn dat iedereen die je winkel binnenstapt al veel opzoekwerk deed. Ze weten exact wat ze zoeken en welke modellen in aanmerking komen voor hen.

Veel bedrijven focussen zich op de oriëntatiefase van de doelgroep. Ze helpen hen keuzes te maken door blogs te schrijven over de bepalende kenmerken van een wasmachine. Want het is die content dat uiteindelijk kan leiden tot een verkoop.

Maar content marketing is zò veel meer dan dat. In content marketing ben je de partner van je doelgroep. Weet je waar ze bijvoorbeeld ook nood aan hebben?

  • video’s over hardnekkige vlekken verwijderen;
  • artikels over probleemoplossing bij wasmachines (zoals een verstopte afvoer);
  • tips om energie te besparen met de wasmachine.

Zo heb je ook ingezet op wat er na de verkoop gebeurt.

Door zo’n content te creëren, groei je uit tot een partner van je klant. Dat leidt tot loyaliteit. Want rara wie er bij jou komt aankloppen voor een volgende aankoop?

Kwaliteit over kwantiteit

Moet je op regelmatige basis content creëren? Ja.

Maar dat wil niet zeggen dat je in het wilde weg content moet beginnen creëren. Als je kunt kiezen tussen 100 korte blogs of 20 uitgebreide blogs? Kies dan altijd voor de uitgebreide blogs.

Waarom?

  • Er bestaat een correlatie tussen de lengte van een blog en de positie in de zoekresultaten (Ahrefs).
  • Goede longreads bieden meer correcte informatie aan. Dat resulteert in een hogere time on page en een boost in de zoekresultaten.
  • Die 100 korte blogs zijn moeilijker te onderhouden dan de lange. Je verliest sneller het overzicht.
  • Lange, complete content biedt je een voordeel ten opzichte van de concurrentie. Jouw informatie is namelijk beter.

Jij staat niet centraal

Goede content marketing is een uithangbord voor je bedrijf. Maar niet in de zin van borstklopperij. Wel in de zin dat je waarde geeft aan je doelgroep.

Door constant over jezelf te praten, jaag je je doelgroep weg. De beste content marketing is neutraal en heeft als doel informatie en waarde te bieden. Enkel op die manier beantwoord je de informatiebehoefte van de consument.

Content marketing is een dialoog tussen jezelf en je doelgroep. Spreek hen aan, ga in op hun noden en spreek zo weinig mogelijk over jezelf.

Categorieën: Uncategorized

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *