Een goed gevulde nieuwsbrief is vandaag nog steeds het meest gebruikte communicatiemiddel. Je creëert er waarde mee voor je doelgroep, waardoor je zorgt voor klantenbinding. Om daar het maximum uit te halen, wil je elke keer de best mogelijke nieuwsbrief versturen. Dat is niet altijd vanzelfsprekend.

Maar aan welke voorwaarden voldoen de beste nieuwsbrieven? Hoe slaag jij erin om je mailinglijst geboeid te houden?

In dit artikel bekijken we niet alleen de inhoud van je nieuwsbrief. Ook het sausje dat je erover giet is minstens even belangrijk. Zo zorg je ervoor dat ontvangers je mail zowel openen als lezen.

1) Waarde

Als je geen waarde voorziet in je nieuwsbrief, dan ben je onbelangrijk en zelfs storend voor de ontvanger.

Denk zelf maar even na over de nieuwsbrieven waarvoor je jezelf uitschreef. Hoe kwam dat? Waarschijnlijk omdat je de mail niet meer las. De oorzaak daarvan is simpel. Ofwel is de content te mager ofwel sluit de content niet aan bij jouw interesses.

Zorg er dus voor dat je je doelgroep goed kent. Pas dan kun je inspelen op hun leefwereld en interesses, wat resulteert in een waardevolle nieuwsbrief.

2) Personalisatie

Personalisatie had je waarschijnlijk wel verwacht in dit lijstje. De reden daarvoor is simpel: hoe specialer je de ontvanger zich laat voelen, hoe beter voor de relatie.

Want wat ontvang jij het liefste? Beste klant? Of toch eerder een gemeende ‘Dag Stefan‘? (of wat je voornaam ook is)

Personalisatie gebeurt op verschillende vlakken. Een basic mailingprogramma als Mailchimp biedt je al aardig wat mogelijkheden aan, zoals de welgekende ‘merge tags‘. Met diepgaandere software zoals HubSpot of SharpSpring stel je dan weer gepersonaliseerde e-mailflows op.

De voornaamste niveaus waarop je personaliseert zijn:

  • Onderwerp: 25% korting voor Stefan
  • Afzender: valt 20% van je ontvangers onder vertegenwoordiger Jean-Pierre? Laat de afzender dan simpelweg Jean-Pierre zijn.
  • Content: laat geïnteresseerden aanduiden in welke soorten content ze interesse hebben. Of beter: monitor hun gedrag en baseer je mailings daarop om meer waarde te bieden.

3) Afzender

De naam van de afzender is het eerste dat je ziet wanneer je een nieuwe mail ontvangt. Als je de afzender niet kent of niet vertrouwt, dan maak je meteen al de beslissing om de mail niet te openen.

Een goede afzendernaam voldoet aan 2 eisen.

  • De ontvanger herkent de naam meteen;
  • De naam wekt vertrouwen op.

Kies dus zeker voor een naam die enkel voor jouw bedrijf kan tellen. Een algemene benaming als ‘klantendienst’ zegt weinig zolang er geen bedrijf bij vermeld staat. Daarbovenop wil je zo’n onpersoonlijke communicatie altijd vermijden.

Soms weet je misschien niet goed welke naam het beste is voor jou. Gelukkig kun je met een programma als Mailchimp gemakkelijk de test uitvoeren. Een populaire test is bijvoorbeeld de afweging tussen ‘BEDRIJF’ of ‘Stefan van BEDRIJF’. Zo weet je of je doelgroep beter reageert vanaf er een voornaam aan te pas komt.

Wanneer je een test uitvoert, dan is het belangrijk dat je geen beslissing maakt na 1 testje. Probeer een paar tests uit te voeren zodat je met zekerheid kunt zeggen dat het aan de naam van de afzender ligt.

4) Onderwerp

De onderwerpregel van je nieuwsbrief is hetzelfde als de titel van een blog. Zolang de titel je niet aanspreekt, ben je niet geneigd om verder te lezen. Zo’n 70% bekijkt het onderwerp. De boodschap is dus simpel: steek er tijd en moeite in.

Als we de vergelijking maken met een titel van een blog, dan kunnen we de volgende parallellen trekken:

  • De titel maakt duidelijk welke content je mag verwachten;
  • Hij is niet dubbelzinnig, maar specifiek;
  • Hij is kort en krachtig;
  • Er zijn geen spelfouten zichtbaar.

Samen met de naam van de afzender bepaalt het onderwerp of je doelgroep de nieuwsbrief opent.

Ten slotte is er nog de lengte van je onderwerp. Je ruimte is beperkt. Daarmee bedoel ik dat ongeveer de eerste 5 woorden van je onderwerp zichtbaar zijn. Op mobiele apparaten is dat zelfs nog minder.

Voor je onderwerp heb je enkele opties qua copy:

  • Minimalisme: “Je pakketje is onderweg!”
  • Vraagstelling: “Waar vind je de hoogste spaarrentes?”
  • Cijfers & lijstjes: “9 tips om…”
  • Personalisatie: “Stefan,…”
  • Schaarste: “Nog X plekjes over!”

5) Vormgeving

Nieuwsbrieven bestaan in alle vormen en maten. Sommigen zijn een kleurboek, anderen bevatten dan weer enkel tekst.

Minimalistische mails met enkel tekst hebben hun nut. Maar zeker wanneer je een commerciële nieuwsbrief verzorgt, zoek je naar identiteit.

Wanneer je je nieuwsbrief vormgeeft, let je best op volgende elementen.

Zorg er ten eerste voor dat je nieuwsbrief doordrongen is van je huisstijl. Gebruik dezelfde kleuren, lettertypes en type afbeeldingen die je anders ook gebruikt. Zo communiceer je consistent, wat nog steeds een efficiënte manier van werken is.

Maar let er ook op dat je niet alles op elkaar lijkt te proppen of dat het een onoverzichtelijk geheel wordt. Structuur en witruimte is minstens even belangrijk in je nieuwsbrief als op je website.

Hou er daarnaast rekening mee dat een deel van je ontvangers de mail zal lezen op een mobiel apparaat. Je nieuwsbrief moet op alle apparaten aantrekkelijk zijn, niet enkel op het apparaat dat jij verkiest.

6) Call-to-action

Elke goede nieuwsbrief bevat minstens 1 krachtige call-to-action. Wanneer je een goede voorzet geeft, moet je die ook binnenkoppen. Dat is wat een call-to-action doet. Je stimuleert een specifieke actie door middel van een krachtige uitroep.

Een call-to-action in een nieuwsbrief moet voldoen aan 3 voorwaarden:

  • De button moet opvallen. Plaats de tekst in een gekleurde button die contrasteert met de rest van de lay-out.
  • De call-to-action moet duidelijk zijn. Er mag geen twijfel bestaan over wat er gebeurt wanneer je erop klikt.
  • Het moet overtuigingskracht hebben. Kies voor krachtige woordenschat en verval niet telkens in dezelfde verwoordingen.

Zorg er daarnaast voor dat je call-to-action aanleunt bij de fase van de marketing funnel die je target.

Twee van de populairste calls-to-action zijn ‘Bestel nu’ en ‘contacteer ons’. Maar beide zijn gericht op de lagere regio’s van een funnel. Zij die nog niet toe zijn aan zo’n stap, willen eerst bijvoorbeeld content lezen.

Denk dus goed na over wie je target om dan pas een of meerdere geschikte calls-to-action toe te voegen.

7) De juiste frequentie

Sommige nieuwsbrieven komen dagelijks binnen. Anderen wekelijks, maandelijks of zelfs minder.

Bestaat er een ideale frequentie? Neen. Nieuwssites hebben dagelijks tonnen nieuw materiaal om in een nieuwsbrief te integreren. Jij misschien niet.

Je moet een balans zoeken tussen frequentie en waarde.

Ik ben zelf ingeschreven voor tal van nieuwsbrieven. Ik weet heel goed welke het meeste waarde bieden. De nieuwsbrieven die ik elke dag krijg en die weinig waarde bieden verliezen me snel uit hun mailinglijst.

Besef dus goed wanneer je iets interessants te vertellen hebt. Kies niet voor een wekelijkse nieuwsbrief als je niet elke week iets nieuws in je nieuwsbrief kunt integreren.

8) In- en uitschrijfmogelijkheden

Sinds de invoering van GDPR is het verplicht om een uitschrijfmogelijkheid toe te voegen aan je mailings. En om eerlijk te zijn: shame on you als je het daarvoor niet deed.

Maar wat veel mensen vaak vergeten, is een inschrijfmogelijkheid. Soms gebeurt het dat een van je ontvangers je nieuwsbrief doorstuurt naar iemand anders. Daar moet je van profiteren.

Kijk bijvoorbeeld naar ‘Total Annarchy’ van Ann Handley. Zij start haar mailing met een kort tekstje om dan mensen aan te moedigen om zich in te schrijven. Ook Joe Pulizzi doet het elke keer opnieuw. Maar de 2 zijn dikke vrienden en de ene stal het waarschijnlijk van de andere.

Hoe dan ook: een inschrijfmogelijkheid is een moeiteloze manier om een paar extra namen op je mailinglijst te krijgen. Maak er ten volste gebruik van en pluk de vruchten.

Nieuwsbrief Ann Handley
Nieuwsbrief Joe Pulizzi
Categorieën: Uncategorized

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *