Niet zo lang geleden lanceerde Google de BERT-update; een vernieuwing die ervoor zou moeten zorgen dat Google veel beter in staat is om de verbanden tussen woorden te herkennen. Zo toont de zoekmachine relevantere zoekresultaten, wat resulteert in een surfer die snel een antwoord vindt op zijn vraag.

In dit blogbericht lees je meer over BERT, wat de impact is op zoekresultaten en wat het betekent voor jouw content marketing strategie.

Wat is BERT?

Een afkorting voor Bidirectional Encoder Representations from Transformers. Probeer dat maar eens drie keer snel achter elkaar te zeggen!

Door de jaren heen zagen we Google evolueren. De zoekmachine begreep taal steeds beter en legde steeds meer semantische verbanden. Google begon als het ware meer vat te hebben op natuurlijke taal in plaats van ‘zoektermen’. Een belangrijke ontwikkeling, zeker met de opkomst van voice search!

BERT is de update die ervoor zorgt dat Google beter begrijpt wat je wilt zeggen en je op die manier relevantere zoekresultaten toont. De manier waarop voorzetsels een hele andere betekenis geven aan zoekopdrachten spelen hier een grote rol in. We kijken even naar een voorbeeld van Google zelf:

Google BERT voor en na

Hier zie je meteen wat de impact van BERT op de zoekresultaten is. Voor BERT toonde Google als eerste resultaat een artikel over inwoners van de USA die naar Brazilië willen zonder visa. Maar dat is niet wat je te weten wilt komen.

Na BERT zien we wel een nuttig resultaat. Content die Brazilianen van de nodige informatie rond een visa voorziet. Zo kunnen ze gemakkelijk afzakken naar de USA.

Dat komt vooral doordat de AI achter Google nu veel beter beseft wat je bedoelt met ‘to’. Het verbindt de woorden met elkaar en weet wat je bedoelt.

Een ding is zeker door de komst van BERT: kwalitatieve content zal nog meer op de voorgrond treden, wat betekent dat content marketing nog belangrijker wordt in elke stap van de customer journey.

Welke impact heeft BERT op de werking van Google?

De surfer zal de grootste impact ondervinden van BERT. Hij vindt namelijk sneller een antwoord op zijn vraag. Naast organische zoekresultaten zullen ook featured snippets relevantere resultaten vertonen.

Maar toch beweert Google dat deze nieuwe update slechts 10% van alle zoekopdrachten beïnvloedt. En dan hebben ze het vooral over long-tail keywords. Daar vind je dan ook veel meer voorzetsels en nuances in terug!

Let wel op: BERT analyseert zoekopdrachten en linkt die zoekopdrachten aan de juiste zoekresultaten. Het is dus niet zo dat BERT ervoor zorgt dat je webpagina anders geïndexeerd wordt. Google vertoont enkel andere, relevantere zoekresultaten.

RankBrain vs Bert

Voor er nog maar gesproken werd over BERT, lanceerde Google een algoritme-update in 2015: RankBrain. Beiden zijn ontwikkeld om taal beter te begrijpen en zo relevantere zoekresultaten te tonen. Toch zitten er heuse verschillen in hun werking.

RankBrain richt zich voornamelijk op verbanden leggen tussen woorden met een vergelijkbare betekenis. Kortom herkent RankBrain synoniemen, waardoor het Google algoritme daar ook automatisch rekening mee houdt.

Dit bracht vooral met zich mee dat je jouw content niet meer moest volproppen met zoekwoorden. Je kon vaker afwissel tussen ‘pc’ en ‘desktop’ bijvoorbeeld. Door die afwisseling lazen je teksten aangenamer door de lagere frequentie van dezelfde woorden.

BERT werkt anders. Ondanks de vernieuwing van RankBrain had Google nog steeds last met langere zoekopdrachten volledig te begrijpen. Sommige woorden kunnen de betekenis van een zoekopdracht namelijk helemaal veranderen. Met BERT tracht Google daar verandering in te brengen.

Kort samengevat:

RankBrain was een eerste grote stap in taalherkenning van Google. Het algoritme herkent synoniemen, wat goed nieuws was voor woordvariatie in jouw content.

BERT zorgt ervoor dat Google alle woorden in je zoekopdracht herkent. Dit heeft niet meteen een grote invloed op je content, maar wel op de zoekresultaten. En dat gaat een stapje verder dan RankBrain. De mate waarin jouw content waarde voorziet voor de lezer, is nu van veel groter belang. Maar hoe wapen je jezelf daartegen?

Hoe stem je jouw content marketing af op BERT?

Aha, de hamvraag! Brengt BERT een berg veranderingen met zich mee?

BERT analyseert zoekopdrachten en linkt die zoekopdrachten aan de juiste zoekresultaten. Het is dus niet zo dat BERT ervoor zorgt dat je webpagina anders geïndexeerd wordt. Google vertoont enkel andere, relevantere zoekresultaten omdat het de content op die pagina’s beter begrijpt.

Maak je dus geen zorgen: de impact op content is relatief klein. Je kunt je website niet optimaliseren voor BERT.

Hou steeds in je achterhoofd dat relevantie zowat de grootste zorg is van Google. Zij willen ervoor zorgen dat iedereen snel en gemakkelijk de juiste zoekresultaten vindt.

Als je content al vertrekt vanuit de informatienoden van je doelgroep, zit je safe. Toch geef ik je graag enkele pijlers mee die je helpen relevant te zijn voor die doelgroep.

Weet wat er leeft bij je doelgroep

Zelfs voor er sprake was van BERT was dit dé belangrijkste pijler van content marketing. Waarde voorzien voor je doelgroep door middel van nuttige, relevante content.

Een bewezen tactiek om je doelgroep te definiëren is buyer persona opstellen. Geen idee hoe je daaraan begint? Lees hier hoe je een buyer persona creëert!

Structureer je pagina’s

Ook al indexeert BERT je pagina’s niet; de crawlbots blijven dat wel doen! Door een duidelijke, vlot scanbare structuur in je pagina’s aan te brengen, help je Google te begrijpen waar je pagina over gaat en op welke vragen die pagina antwoorden geeft. Denk maar aan titels, alt-tags en internal linking,…

Hecht belang aan woordkeuze

Je wilt een betrouwbare informatiebron zijn voor surfers. Je wilt dat ze op je site terecht komen en snel tevreden zijn met wat ze zochten.

Woordkeuze is dus erg belangrijk. Door je te focussen op de noden en het taalgebruik van je doelgroep, ben je in staat om hen te voorzien van begrijpbare content met een langere sessieduur als gevolg. Dat pikt het Google algoritme dan weer op, waardoor de AI weet dat het een goede zet was om jouw content positie #1 te geven.

Respecteer het E-A-T principe

Expertise. Authoritativeness. Trustworthiness. Dat zijn de drie pijlers van het E-A-T principe. Kortom moet je aan de hand van sterke content tonen dat je een echte expert bent in je vakgebied. Wees correct, open en transparant in alles.

Door je expertise op termijn uit te bouwen, groei je langzaam maar zeker uit tot een autoriteit en ben je in staat om een vertrouwensrelatie op te bouwen met je lezers. Maar dat einddoel bereik je enkel als je jouw webteksten afstelt op de lezer. Niet op de zoekmachine.

Wanneer mogen we BERT verwachten?

Aanvankelijk was BERT enkel in de USA in het Engels actief. Sinds begin december 2019 breidde Google de update uit naar meer dan 70 talen, waaronder Nederlands.

Categorieën: Uncategorized

1 reactie

Gratis zoekwoordenonderzoek doe je zo! - STEFAN KERKHOF · december 11, 2019 op 3:55 am

[…] Niet op de hoogte van deze update? Lees deze blog over de BERT-update en de impact ervan op content marketing. […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *