Elke goede blog begint met een doordacht zoekwoordenonderzoek. Er bestaan verschillende gratis en betalende tools om te achterhalen welke zoekwoorden belangrijk zijn voor jou. Denk je dat je een zoekwoordenonderzoek enkel goed uitvoert met betalende tools? Dan heb je het mis! In deze blog begeleid ik je door het proces dat ik volg zonder betalende tools. Gratis zoekwoordonderzoek is dan ook niet moeilijk.

Stel dat je een blog wilt schrijven over handhygiëne/handen wassen. Er zijn 2 pistes die je kunt opgaan:

  1. Je vertelt wat je te vertellen hebt aan de hand van wat jouw bedrijf aanbiedt. (inside-out)
  2. Je achterhaalt welke informatiebehoefte jouw doelgroepen hebben. (outside-in)

Uiteraard volgen we de gans met de gouden eieren: onze doelgroepen. We gaan uit van een outside-in aanpak.

Achterhaal relevante topics

Tracht niet vanuit een zoekwoord te vertrekken. Surfers die nood hebben aan een antwoord op hun vraag zoeken niet op zoekwoorden, maar in topics. Zoekwoorden komen in een latere stap aan bod.

Achterhaal die topics. Centrale thema’s rond jouw onderwerp die populair zijn in zoekmachines.

Waarom geen zoekwoorden? Heel simpel. Als Google een god zou hebben, zou dat relevantie zijn.

Surfers hebben vragen & problemen die antwoorden & oplossingen nodig hebben. Die vragen & problemen zijn jouw topics. Als jij erin slaagt om een kwalitatief antwoord of oplossing aan te bieden dan beloont Google je.

Zeker sinds de BERT-update is het belangrijk dat jouw content alle vragen rond een topic beantwoordt. De focus verschuift steeds meer naar de compleetheid van een pagina in plaats van het zoekwoord.

Niet op de hoogte van deze update? Lees deze blog over de BERT-update en de impact ervan op content marketing.

Maar hoe achterhaal je die topics? Er bestaan verschillende gratis tools die je daarbij helpen. Hoe meer tools je daarvan gebruikt, hoe completer je beeld is van het ‘zoekwoordlandschap’.

Tip: open Excel of Google Spreadsheets om je topics op te lijsten.

De zoekbalk van je website

Stap één is te vinden op je eigen website. Wat jouw bezoekers opzoeken op je eigen site geeft je vaak een indicatie van wat zij zoeken.

Weet je niet hoe je die data raadpleegt? Je hebt het zo gedaan!

Open Google Analytics en navigeer naar de tab ‘gedrag’. Onder dat stuk van Analytics zie je ‘zoekopdrachten op de site’. Daar vind je die schat aan informatie!

Google Analytics zoekopdrachten op site

Google suggest & keywordtool.io

Klaar met je eigen zoekbalk volledig uit te spitten? Goed! Tijd om wat extern zoekwoordenonderzoek te verrichten!

Ga naar de startpagina van Google en typ je centrale topic in. Google geeft automatisch enkele suggesties. Dit heet vanzelfsprekend ‘Google Suggest’.

Google Suggest helpt je om topics te ontdekken tijdens je zoekwoordenonderzoek

Je zou elke letter van het alfabet kunnen afgaan om tientallen suggesties te ontdekken. Maar dat zou je veel tijd kosten. Gelukkig bestaat daar een veel efficiëntere tool voor: keywordtool.io!

De keywordtool geeft je kostenloos een lijst van de meeste suggesties die Google genereert. Je krijgt echter niet alle suggesties en geen cijfers wat volume, concurrentie of search difficulty betreft. Daarvoor moet je betalen.

Maar het belangrijkste is dat je opnieuw een beter idee hebt van de voornaamste topics die je moet bespreken.

Keywordtool geeft je gratis een groot deel van alle topics vrij die Google Suggest aanbiedt.

Gerelateerde zoekopdrachten

We blijven nog even bij Google. Elke keer wanneer je iets opzoekt, verschijnen er onderaan de zoekresultaten ‘zoekopdrachten gerelateerd aan XXX’.

Ook dit zijn geen onbelangrijke topics die je best opneemt in je lijst!

Answer the Public

Last but certainly not least: Answer the Public. De website die weergeeft welke vragen surfers stellen over jouw onderwerp.

Je duidt je taal aan, je typt je centrale onderwerp in en Answer the Public geeft dit als resultaat:

Answer the public geeft vragen weer rond een bepaald zoekwoord.

42 vragen die surfers stellen over handhygiëne, opgedeeld per vraagwoord. Niet slecht!

Ik steek ze allemaal mee in mijn lijst.

Achterhaal de topics in je lijst

Je hebt nu 4 verschillende tools gebruikt om topics op te lijsten. Als alles goed verloopt, kan je die lijst opsplitsen in verschillende subtopics. Ik deed alvast de oefening voor ‘handhygiëne’ en ‘handen wassen’.

Ik gebruik hiervoor Excel en gebruik 2 tabbladen:

  • Zoekwoorden (= zoekbalk, Google Suggest/Keywordtool & gerelateerde zoekopdrachten)
  • Vragen (= Answer the Public)

Ik begin bij het tabblad ‘zoekwoorden’ en kijk welke centrale thema’s ik zie terugkomen. Ik zie er 5:

  • Zorg
  • Ziekenhuis
  • Algemeen
  • Toilet
  • Keuken
Zoekwoordenonderzoek in Excel per topic

De lijst gaat nog wel wat rijen verder.

In het tabblad ‘vragen’ hou ik het simpeler. Ik deel de vragen in per vraagwoord.

Zoekwoordenonderzoek in Excel per vraagwoord

Bepaal je blogs en een ruwe structuur

In het tabblad ‘zoekwoorden’ komen 2 blogs naar boven die de moeite waard lijken.

  • Handhygiëne in de zorgsector & ziekenhuizen
  • Een algemene gids tot handhygiëne

Ik neem de zorgsector en ziekenhuizen samen om een zeer simpele reden. Het gaat om gelijksoortig werk en om een gelijksoortige behoefte: infecties en kruisbesmetting voorkomen. Ze willen duidelijkheid in het ‘waarom en hoe’.

Naast het verschil behoefte is er ook een verschil in taal. Je mag ervan uitgaan dat je in deze blog meer vaktermen kunt gebruiken. Het publiek dat je voor ogen hebt zijn namelijk hygiënisten & verplegers.

Ok! We weten welke blogs we kunnen schrijven. Tijd om er een ruwe structuur aan te geven. Daarvoor kijken we naar het tabblad ‘vragen’.

Ik kom snel tot een ruwe structuur voor beide blogs.

De eerste blog gericht op de zorgsector en ziekenhuizen is gespecialiseerder en zal dieper moeten ingaan op de details. Hygiëne is voor die doelgroep een veel belangrijkere factor. De bouwblokken zijn:

  • Waarom is handhygiëne zo belangrijk in de zorgsector en in ziekenhuizen?
  • Wanneer is een goede handhygiëne belangrijk?
  • Handen wassen vs handen desinfecteren
  • Stappenplan
  • Handige documenten (nuttige downloadbare resources zoals een uitprintbaar stappenplan, een overzicht van momenten waarop je personeel hun handen moet wassen, …)

De tweede algemenere blog ziet er gelijkaardig uit. Let wel op dat deze blog geen kopie is van de andere.

Beperk je in de blog voor de zorg tot sectorspecifieke informatie. Als ze meer informatie willen over algemene handhygiëne, dan link je ze door naar de algemene blog.

Hoe dan ook: de algemene blog ziet er ruwweg als volgt uit:

  • Waarom is handhygiëne belangrijk?
  • Wanneer moet je je handen wassen?
  • Hoe was je je handen?

Zie je de nuance tussen de 2?

Bepaal zoekvolumes en concurrentie

Nu pas komen de echte zoekwoorden eraan te pas. In deze stap onderzoek je:

  • Welke zoekwoorden je moet gebruiken in welke blog.
  • Hoe competitief die zoekwoorden zijn.
  • Benchmark: hoe gemakkelijk/moeilijk het is om te ranken voor je zoekwoorden.

Onderzoek je zoekwoorden

Om zoekwoorden te onderzoeken heb je 2 gratis opties: de Google zoekwoordplanner en Ubersuggest.

Google zoekwoordplanner

Deze tool schakel je gemakkelijk in via je Google Ads account. Klik rechts bovenaan op ‘tools en instellingen’. Links in het drop downmenu zie je ‘planning’. Daaronder vind je de zoekwoordplanner.

Google zoekwoordplanner in Google Ads

In de zoekwoordplanner geef je gemakkelijk verschillende zoekwoorden in waar je meer over wilt weten. Je drukt op enter en er verschijnen verschillende zoekwoorden met hun zoekvolume, concurrentie en zelfs bodschattingen voor advertenties.

Als ik je één tip mag geven, is het om de zoekwoordplanner niet te gebruiken voor je zoekwoordenonderzoek. Waarom niet?

De data zijn onvolledig. De volledigheid ervan hangt af van het budget dat in je Ads account steekt. Hoe minder je voor Google opbrengt, hoe vager de cijfers zijn. En dat is misleidend!

Wil je een tool die hetzelfde doet, maar dan nauwkeuriger? Gebruik dan Ubersuggest.

Ubersuggest

Ubersuggest werkt exact hetzelfde als de zoekwoordplanner. Je geeft een zoekwoord en een taal in waarna de tool je een overzicht geeft van relevante zoekwoorden. Je krijgt zelfs een overzicht van de webpagina’s die hier het hoogste in ranken!

Ik kijk even naar de zoekwoorden ‘handhygiëne’ en ‘handen wassen’.

We beginnen bij ‘handhygiëne’. Het is meteen duidelijk dat dit dé term is om te gebruiken in de eerste blogpost rond ziekenhuizen en zorginstellingen. De zoekvolumes zitten best oké als je alles optelt en de search difficulty (SD) is niet te hoog.

Zoekwoordenonderzoek in Ubersuggest van Neil Patel

‘Handen wassen’ is dan weer duidelijk de meer algemene term. De zoekvolumes liggen hoger, maar de search difficulty ook. Deze blog zal iets moeilijker zijn om op die eerste pagina van de zoekresultaten te krijgen. Maar met sterke content en een goede distributiestrategie kan je soms bergen verzetten!

Zoekwoordenonderzoek in Ubersuggest

Benchmark: onderzoek je concurrenten

Je weet nu welke zoekwoorden belangrijk zijn voor je blogs. Maar hoe realistisch is het dat je hiervoor hoog rankt op termijn? Bekijk gewoon even de pagina’s die op dit moment hoog ranken. Kan je daaraan tippen?

Ik begin met ‘handhygiëne zorg ziekenhuizen’ in te geven in de zoekbalk. De toppagina is voornamelijk een FAQ-pagina. De rest bestaat voornamelijk uit zorginstellingen en ziekenhuizen die er een woordje uitleg over geven. Maar op zich niets bijzonders. Dit is een haalbare kaart.

‘Handen wassen’ is een ander verhaal. Het is een veel algemenere term. Het is dus minder specifiek.

Denk eraan. Specifieke zoekwoorden hebben een lager zoekvolume. Maar de kans op hoge rankings en conversies ligt hoger dan bij algemene zoekwoorden.

Ik zie voor de algemen blog meteen enkele grote namen passeren. De Voorzorg, Kind en Gezin, Radio 2, gezondheid.be,… Kortom websites die al heel wat autoriteit hebben opgebouwd. Dit is moeilijker.

Ik besluit om de blogs allebei te schrijven. Ik gok dat slechts 1 van de 2 op relatief korte termijn succes zal boeken in de zoekresultaten. Maar de andere algemene blog kunnen onze eigen sales instant gebruiken bij de klanten als toegevoegde waarde.

Tip: wil je snel en gemakkelijk de page authority en domain authority van een website achterhalen? Download dan de MozBar extensie voor Google Chrome. Hij toont je die data in de zoekresultaten zelf!

MozBar als Google Chrome extensie in de Google SERP

Bepaal de finale structuur van je blog

Op basis van deze data pas ik de bouwblokken van de blogs aan. Daarnaast schrijf ik een titel die omschrijft wat de lezer van de blog kan verwachten.

De ziekenhuis- en zorgblog ziet er nu als volgt uit:

Titel: De weg naar perfecte handhygiëne in zorg en ziekenhuizen

  • Waarom is handhygiëne zo belangrijk in de zorg en in ziekenhuizen?
  • Wanneer is een goede handhygiëne belangrijk?
  • Handen wassen vs handen desinfecteren
  • Welk handhygiëne protocol volg je het beste in zorginstellingen en ziekenhuizen?
  • Nuttige documenten voor een verbeterde handhygiëne

De algemene blog krijgt ook een lichte make-over:

Titel: Een gids tot handen wassen

  • Waarom is handen wassen belangrijk?
  • Wanneer moet je je handen wassen?
  • Stappenplan handen wassen

Onderzoek en schrijf!

Het effectieve schrijven is slechts een klein deel van het totale proces. Je doet (gratis) zoekwoordenonderzoek en moet ook je onderwerp onderzoeken voor je erover kunt schrijven!

Je hebt hoe dan ook een sterke structuur waar je mee aan de slag kunt. Nu komt alles neer op de kracht van jouw on-page SEO. Lees zeker deze blogpost rond on-page SEO. Hij helpt je verder met je proces!

Categorieën: Uncategorized

1 reactie

21 tips om je teksten te herschrijven - STEFAN KERKHOF · december 15, 2019 op 2:47 pm

[…] op voorhand welke vragen je tekst moet beantwoorden met een zoekwoordenonderzoek. Niets is zo lullig als een tekst die niet rendeert door gebrekkige […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *