Alle bedrijven hebben een bepaalde bedrijfsactiviteit. Colruyt biedt particulieren een supermarkt aan met de laagste prijzen. BMW produceert sportieve, statusverhogende wagens. Hoe beter je onderneming die bedrijfsactiviteiten inricht, hoe groter de impact op je resultaten.

Het grote geheim achter heel dat verhaal is dat je iedereen zijn neuzen in dezelfde richting moet krijgen. Je moet iedereen achter je kar spannen. Gemakkelijk is dat niet. Er bestaat geen gouden recept. Een gecoördineerde werking komt pas wanneer je bedrijf een heel duidelijk pad bewandelt.

In deze blog lees je meer over briljante theorieën van Simon Sinek, Fons Van Dyck en Jim Collins die je helpen om je pad te bepalen. Elke theorie pas ik nadien toe op Zappos. Ken je Zappos niet? Het is de grotere, succesvollere Amerikaanse versie van Zalando.

Vind eerst je waarom

Beginnen doen we bij de bestaansreden van je bedrijf. Wat is de reden waarom dit bedrijf ontstaan is? Is het om geld te verdienen? Om de beste computer ter wereld te produceren? Om mensen te verbluffen met geweldig eten?

De bestaansreden van je bedrijf is de basis wanneer je iedereen op hetzelfde pad wilt krijgen. En daar heeft Simon Sinek een aardig woordje over te zeggen.

De meesten kennen het principe van de Golden Circle ondertussen. Start met waarom, niet met wat. (opfrisser nodig? Lees hier meer over de Golden Circle).

Kortom hebben bedrijven die vanuit hun ‘waarom’ vertrekken een voordeel op zij die vanuit ‘wat’ vertrekken. ‘Wat’ beschrijft rationele aspecten zoals geld verdienen, de beste computer produceren en geweldig eten voorschotelen aan je klanten.

‘Waarom’ daarentegen bespreekt idealen en doet beroep op emotie, wat altijd sterker is dan rationele argumenten.

Golden Circle Simon Sinek

Doordat je met een sterke ‘waarom’ beter inspeelt op het menselijke brein, ben je veel beter in staat om intrinsiek te motiveren. Dat geldt voor klanten die je producten willen kopen, maar zeker ook voor werknemers die voor je willen werken!

Dat is de eerste stap om alle neuzen in dezelfde richting te krijgen.

Het effect van Zappos' waarom op de medewerkers

Zappos’ Golden Circle ziet er als volgt uit:

WAAROM
Om WOW te leven en WOW te bezorgen
HOE
Door een sterke focus op kernwaarden & de beste customer service/customer experience.
WAT
We zijn een online retailer. We verkopen schoenen, kledij en accessoires.

Zappos leeft om alle stakeholders een geweldige ervaring te bezorgen. Leveranciers krijgen elk jaar een uitnodiging voor een gigantisch feest in Las Vegas waar zij in de bloemetjes staan. Klanten krijgen uit het niets een upgrade van hun account, wat snellere levering inhoudt. Maar Zappos investeert ook in zijn werknemers.

Door heel deze ‘WOW’-cultuur leven in te blazen, creëerde Tony Hsieh (CEO) een omgeving waar werknemers niet enkel collega’s hebben. Ze vinden er familie. De ‘WOW’-cultuur maakt werknemers gelukkig en het motiveert hen.

Geluk en motivatie resulteert in betere samenwerking en hogere productiviteit.

Bepaal je identiteit

Ook Fons Van Dyck bespreekt bestaansredenen en bedrijfscultuur in zijn meesterwerk ‘De Onsterfelijke Onderneming’.

Om de overlevingskansen van je bedrijf te maximaliseren, heb je nood aan een ijzersterke identiteit.

Die identiteit bestaat uit 3 dimensies:

  1. Kernidentiteit: wat is je bestaansreden?
  2. Differentiërende identiteit: wat maakt je anders dan vergelijkbare ondernemingen?
  3. Overtreffende identiteit: Wat doe je extra voor je klanten? Wat laat jou schitteren?

Wanneer je dat voor Apple zou invullen, krijg je het volgende resultaat:

  1. Kernidentiteit: de wereld verbeteren. Dat deden ze aanvankelijk met computers. Vandaag doen ze dat met onder andere het i-gamma.
  2. Differentiërende identiteit: eigenzinnige technologie. In plaats van mee te gaan met wat concurrenten als IBM doen, creëren ze hun eigen systemen.
  3. Overtreffende identiteit: eenvoud. Apple-producten horen steeds gebruiksvriendelijker te zijn dan hun tegenhangers.

Door deze 3 dimensies goed in te vullen beschik je over voldoende onderscheiding om jezelf af te scheuren van de concurrentie. Je staat voor iets dat je wilt bereiken. En je werknemers helpen je daar maar al te graag mee. Denk maar aan het verhaal dat Steve Jobs een cult had gecreëerd bij Apple waar iedereen alles deed voor het bedrijf en de geniale man.

Hij had geen cult gecreëerd. Jobs maakte van Apple gewoon een bedrijf met een ijzersterke identiteit.

Value comes before value. Unieke bedrijfswaarden geven je onderscheidingskracht.

De bedrijfscultuur van Zappos

Wanneer we het model van Fons Van Dyck toepassen op Zappos, krijgen we dit als resultaat:

  1. Kernidentiteit: WOW leven en bezorgen via een ecommerce van schoenen, kledij en accessoires.
  2. Differentiërende identiteit: uitzonderlijke service & experience voor alle stakeholders.
  3. Overtreffende identiteit: WOW-ervaringen. Veel bedrijven bieden een goede customer service en customer experience. Weinigen zorgen voor het WOW-effect.

De bedrijfscultuur van Zappos is Heilig (inderdaad, met hoofdletter ‘H’). Wanneer je solliciteert bij Zappos, mag je jezelf voorbereiden op zeer grondige interviews.

De eerste schifting doet Zappos aan de hand van competenties. Ze maken een selectie van zij die in aanmerking komen voor de job in kwestie.

Vervolgens volgt het ‘core value interview’. Daar stellen ze je vragen waarvan je antwoorden bepalen of je binnen de bedrijfscultuur past of niet. Zelfs met het meest indrukwekkende CV kom je er niet in als je niet past bij de bedrijfscultuur.

Zappos neemt aan en ontslaat op basis van de match met de identiteit van het bedrijf.

Bekijk hier de 10 kernwaarden van Zappos!

Niveau 5 leiderschap en het egelprincipe

Tot slot is er nog Jim Collins, die in zijn boek ‘Good to Great’ analyseert waarin geweldige ondernemingen verschillen van gewoon goede ondernemingen. Geweldig is in dit geval geen subjectieve benaming. Het gaat om bedrijven waarvan de aandelen veel waardevoller zijn dan die van de concurrenten.

Niveau 5 leiderschap

Het eerste dat opviel bij de geweldige bedrijven is de leider. Pas wanneer de leider voldoet aan bepaalde eigenschappen, garandeert hij/zij de continuïteit van het bedrijf.

Een leider in een goed bedrijf is in de meeste gevallen een charismatisch persoon met geweldige ideeën. Zo’n leider slaagt erin om het bedrijf op een geweldige koers te zetten. Maar eens de leider wegvalt, zakt het geheel als een pudding in elkaar. De opvolger kan de schoenen van zo iemand zelden vullen. Waar dat bijvoorbeeld wel heel goed lukte, was bij Apple. Tim Cook is een uitstekende opvolger van Steve Jobs.

Geweldige bedrijven beschikken dan weer over een niveau 5 leider. In tegenstelling tot de charismatische denktanken weten deze mensen bescheidenheid en wilskracht samen te brengen en dat te projecteren op heel het bedrijf.

Maar niveau 5 leiders denken ook eerst aan wie, dan pas aan wat. Ze zorgen er eerst voor dat het juiste personeel in huis is voor ze zich focussen op wat ze gaan doen. En daar zijn ze heel hard in. Als ze dat niet zouden zijn, krijgen ze nooit alle neuzen in dezelfde richting.

Het egelprincipe

Naast niveau 5 leiderschap is het egelprincipe nog iets dat belangrijk is voor gecoördineerde operaties.

Het egelprincipe vertrekt uit de idee dat je bedrijf zich focust op 1 activiteit in plaats van uit te breiden naar activiteiten waar je niets te zoeken hebt. Die kernactiviteit moet voldoen aan drie zaken:

  1. Passie: wat roept je hartstocht op?
  2. Talent: waarin ben je de allerbeste?
  3. Economie: op welke brandstof loopt jouw economische motor?

Het egelprincipe is gemakkelijker te begrijpen als je het een keer in werking ziet. Tijd om het toe te passen op Zappos.

Egelprincipe Jim Collins

Niveau 5 leiderschap en het egelprincipe bij Zappos

De CEO van Zappos is Tony Hsieh. Voor hij aan de slag ging bij Zappos had hij miljoenen achter zijn naam. Die miljoenen heeft hij zo goed als allemaal in Zappos gepompt om het succes van het bedrijf te garanderen. Dag in, dag uit was hij bezig om van Zappos een succesvol bedrijf te maken. Hij was nederig en gedreven. Alles wat hij deed was in teken van de overleving van het bedrijf. Niet zijn eigen persoonlijke succes.

Daarnaast creëerde hij, zoals eerder gezegd, een cultuur die zo belangrijk is dat Zappos nooit de foute mensen aanneemt. De cultuur en het werk dat moet gebeuren staat boven iedereen.

Maar Zappos past het egelprincipe ook goed toe.

  1. Passie: geluk bezorgen aan alle stakeholders
  2. Talent: uitstekende service en experience bieden
  3. Economie: hun brandstof loopt op winst per klant. Een gelukkige klant (dankzij service) is een terugkerende klant. En dat resulteert in hogere winst per klant!

Kortom: Zappos is een service company dat toevallig schoenen, kledij en accessoires verkoopt.

Breng de 3 samen om de neuzen in dezelfde richting te brengen

De inzichten van 3 toonaangevende schrijvers schetsen een beeld van de eisen waaraan een onderneming moet voldoen als het alle neuzen in dezelfde richting wilt krijgen.

Wanneer je de 3 visies samenbrengt, dan zie je het volledige plaatje.

Er bestaat helemaal geen gouden recept om alle neuzen in dezelfde richting te krijgen. Je kunt niemand daartoe dwingen.

Wat je wel kunt doen is je bedrijfscultuur en je personeel zodanig inrichten dat het vanzelf komt. Jim Collins vroeg letterlijk aan de leiders van geweldige bedrijven wat hun geheim was. Ze snapten de vraag niet omdat ze geen speciale tactieken gebruikten. Ze deden wat ze altijd gedaan hadden: een geweldig bedrijf runnen.

Probeer dus zeker niet je werknemers aan te manen om zich meer te focussen. Zorg er zelf voor dat je bedrijf een duidelijk pad bewandelt en daar ook alles op inzet. Wees de leider die je werknemers willen volgen. Dan volgt de motivatie en de coördinatie vanzelf.

Over de bronnen...

Deze blogpost is gebaseerd op 4 boeken. Stuk voor stuk teksten die in mijn ogen elke marketeer zou moeten lezen. Ik geef je dan ook graag de link naar bol.com mee zodat je ze kunt bestellen als je interesse hebt.

  1. Start With Why – Simon Sinek
  2. De Onsterfelijke Onderneming – Fons Van Dyck
  3. Good To Great – Jim Collins
  4. Delivering Happiness – Tony Hsieh
Categorieën: Uncategorized

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *