Content schrijven is een kunst. Je tracht je ideale klant te voorzien van relevante info om zijn of haar vragen te beantwoorden. Maar je wilt dat die ideale klant je vindt via zoekmachines. On-page SEO is onmisbaar in dat geval.

Het algoritme van Google hanteert honderden factoren om de uiteindelijke zoekresultaten te bepalen. Maar welke factoren zijn de belangrijkste waar jij rekening mee moet houden? Hoe scoort jouw content beter in organische zoekresultaten? Lees zeker verder!

Wat is on-page SEO?

SEO (Search Engine Optimization) bestaat uit drie belangrijke pijlers:

  • On-page SEO
  • Off-page SEO
  • Technische SEO

On-page SEO is alles waar je een snelle en directe invloed op hebt als content marketeer. Optimalisatie van gebruikte woorden en beelden, blogstructuur, leesbaarheid zijn enkele van de elementen die onder on-page SEO vallen.

Off-page SEO bestaat voornamelijk uit link building: het creëren van links op andere webdomeinen om de autoriteit van je site te laten toenemen.

Technische SEO is alles wat achter de schermen gebeurt. Responsiveness van je website, HTTPS-protocollen, robots.txt files, sitemaps,… De lijst gaat nog wel even door.

LET WEL OP!

Deze blogpost vertelt je meer over on-page SEO. Maar besef heel goed dat de drie SEO-pijlers allemaal minstens even belangrijk zijn. Je kunt de beste blogs van de wereld schrijven. Toch zullen ze niet hoog ranken als je off-page SEO en technische SEO rampzalig zijn.

Waarom is on-page SEO zo belangrijk?

Content marketing is vergelijkbaar met evolutie. Survival of the fittest. Als jouw pagina’s niet geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines, vindt jouw doelgroep je niet snel. Je verdwijnt in een niemandsland: pagina 2 of meer van de zoekresultaten.

In een ideale wereld staat jouw pagina op de eerste pagina van de zoekresultaten als iemand belangrijke zoektermen gebruikt. On-page SEO speelt daar een cruciale rol in.

Maar hoe optimaliseer jij je content om hoog te eindigen in die zoekresultaten? Let’s find out!

De belangrijkste factoren van goede on-page SEO

Begin met zoekwoordonderzoek

Het begin van alle blogs die je schrijft: weet welke woorden belangrijk zijn. Goede on-page SEO start met een sterk zoekwoordenonderzoek.

Stel dat je een blog beheert over auto’s. Je krijgt vaak de vraag welke familiewagen de beste van het moment is. Je besluit om er een blog over te schrijven: ‘De beste familiewagens’.

De blog steekt goed in elkaar! Je rankt hoog voor ‘beste familiewagen’. Toch slaag je de bal mis.

Een snelle zoektocht op ‘Ubersuggest’ wijst uit dat je beter voor gezinsauto en een jaar was gegaan. Je creëert een veel groter bereik op die manier en haalt meer verkeer binnen.

Zoekwoordonderzoek met Ubersuggest van Neil Patel als basis van sterke on-page SEO

Beste gezinsauto 2019’ zal veel meer effect hebben!

Het zoekwoordenonderzoek is de basis van een sterke zoekmachinegerichte blog. Vergelijk het met wiskundige oefeningen. Als je de eerste stap van een bewijs fout opschrijft, dan is de rest waarschijnlijk ook fout!

Over zoekwoordonderzoek valt er ontzettend veel te zeggen. Te veel om het in deze blogpost uitvoerig te bespreken. Zoekwoordonderzoek komt in een latere blog aan bod.

Schrijf een sterke titel

Een titel is een van de belangrijkste on-page factoren. Een sterk geschreven titel brengt namelijk enkele voordelen met zich mee:

  • Google begrijpt waar je content over gaat
  • Je titel spreekt je doelgroep aan, wat de CTR (click-through-rate) verhoogt

In het voorbeeld van de blog rond gezinswagens zou ‘De 10 beste gezinsauto’s van 2019’ een sterke titel zijn. Het vertelt de surfer kort exact waar hij zich aan kan verwachten.

Let wel op!

Een titel (H1) is geen shortcut naar een keyword dump. Prop je titel niet vol met zoekwoorden. Een titel heeft geen zwaardere impact op je SEO dan gewone tekst. Het helpt zoekmachine en lezer om te weten waarover de tekst en afbeeldingen onder de titel gaan.

Zorg er dus altijd voor dat je titel exact beschrijft waarover je het nadien hebt.

Wil je meer weten hierover? Lees dan zeker dit artikel van Search Engine Journal over de onzin van de titel als verzameling van zoekwoorden.

Een meta title en description die doen doorklikken

Hoog ranken in Google is één ding. Maar dat is slechts de helft van het werk. Je wilt dat die surfers doorklikken! En dat doen ze wanneer je meta title en description hen voldoende motiveren om door te klikken.

Een sterke meta title en meta description maken deel uit van on-page seo

Meta title

Je meta title vertelt Google en de surfer waar je pagina over gaat. Met andere woorden: ook hier komt je zoekwoordonderzoek van pas.

Kijk welke zoekwoorden veruit de belangrijkste zijn voor jou. Dat zijn de woorden die je in de titel wilt verwerken.

Zorg er echter ook voor dat elke title die je schrijft uniek is. Zo maak je het gemakkelijk voor Google om je pagina’s van elkaar te onderscheiden.

Niet alleen de inhoud van je meta title is van tel. De lengte is minstens even belangrijk.

Uit onderzoek van MOZ blijkt dat je bij een title van 60 karakters 90% kans hebt dat Google je volledige titel toont. Je kunt langere titles schrijven, maar dan vertoont Google er slechts een deeltje van.

Kortom: je hebt 60 karakters om te overtuigen. Inderdaad! Een goede meta title schrijven is geen gemakkelijke taak!

Meta description

Eens je overtuigd bent van de kracht van je titel, is het tijd om een minstens even sterke meta description te schrijven.

Voor je meta description geldt dezelfde regel als voor je title: verwerk je belangrijkste zoekwoorden erin en geef elke pagina een unieke meta description.

Steek zeker een call to action in je meta description. Het overtuigt om door te klikken!

De lengte van je meta description beperk je het beste tot maximum 160 karakters. Meer toont Google toch niet! In die 160 karakters probeer je de surfer een waardevolle beschrijving van je pagina te geven. Je overtuigt hen op die manier om door te klikken.

Kortom: een goede meta title en description zijn je belangrijkste vertegenwoordigers in Google om clicks binnen te halen.

Een duidelijke URL

De URL is geen enorm belangrijke factor in het geheel. Maar het is er wel eentje die je gemakkelijk kunt aanpassen voor dat beetje extra!

Probeer je URL zo kort en krachtig mogelijk te houden en probeer er belangrijke zoekwoorden in te verwerken. Zo is een URL duidelijk voor surfer en zoekmachine. Zo weten ze waar de pagina over gaat.

In het geval van onze blog over gezinswagens: www.example.be/blog/10-beste-gezinsautos-2019

Maak je tekst leesbaar

Goed. Je slaagt erin om surfers naar je blog te lokken. Je wilt die personen daar ook houden. Dat doe je door een vlot leesbare tekst te voorzien die hun vragen beantwoorden. Maar dat is niet vanzelfsprekend. Online lees je helemaal anders dan offline!

Online vs offline leesgedrag

Voor deze vaststelling wend ik me tot het boek ‘Webteksten die werken’ van Karl Gilis en Els Aerts. Zeker lezen, dikke aanrader!

Testen tonen aan dat:

  • We online trager lezen dan offline.
  • We minder onthouden van teksten die we online lezen.
  • We niet echt lezen. We scannen naar een antwoord op onze vraag.

Daaruit leid je snel af dat je teksten rust moeten brengen en duidelijk gestructureerd moeten zijn. Je wilt een aangename leeservaring creëren. Zo blijven lezers langer op je website en zijn ze geneigd om zelfs meerdere pagina’s te bekijken. Twee signalen die Google graag beloont!

Zorg voor een goede titelstructuur

Elke blogpost heeft een titel. Dat is je H1 en de belangrijkste titel van heel de pagina. Het is de H1 die Google als eerste bekijkt om te bepalen waar je pagina over gaat. Meerdere H1 titels invoeren is dus een slecht idee. Je brengt de crawlers alleen maar in de war op die manier!

Subtitels krijgen een H2 tag of H3, H4,…

Prop je tekst niet vol met zoekwoorden

Het is verre van aangenaam als je een blog leest waar de schrijver 1 woord om de 3 zinnen herhaalt. Het stoort. Het haalt ritme uit de tekst. Het voelt geforceerd.

En dat leest niet natuurlijk!

Je moet helemaal niet bang zijn om een zoekwoord te vervangen door een synoniem. Google lanceerde eind 2015 RankBrain. Dat is een update in het algoritme waardoor Google beter verbanden legt tussen woorden. Dat had als gevolg dat Google synoniemen veel beter en sneller herkent.

Probeer je hoofdzoekwoord dus zeker te vermelden in de belangrijke delen van je blog (titel, URL, meta title & description, eerste 100 woorden van de blog). Maar wissel nadien af met synoniemen indien mogelijk.

Je lezers zullen je dankbaar zijn.

Vermijd schrijftaal, schrijf sprekend

Schrijf over iets zoals je het face to face uitlegt aan iemand. Gebruik geen woorden die je nooit in een gesprek zou gebruiken.

Sterke content voelt als een conversatie tussen een expert en iemand die op zoek is naar een antwoord op zijn vraag. Het maakt de leeservaring des te beter.

Door te schrijven op het niveau van je doelgroep, stimuleer je een langere sessieduur en een groter aantal bekeken pagina’s.

Zeker na de BERT-update van Google krijgt spreektaal een steeds prominentere plek. Allemaal dankzij de opkomst van voice search!

Lees hier meer over de BERT-update!

Creëer rust

Niemand leest graag een grote brok tekst. Breng rust in je blog door te lange zinnen en alinea’s te vermijden. Werk met titels en witruimte. Een goed geschreven blog is een kunstwerk. Het brengt het juiste ritme en de nodige rust.

Zinnen beperk je het liefst tot een maximum van 15 woorden. Langere zinnen zijn ingewikkelder en moeilijker om vlot te lezen. Een langere zin kan wel eens voorkomen. Maar de meeste lange zinnen snijd je gemakkelijk in 2 korte zinnen.

Alinea’s zijn online ook veel korter dan op papier. Soms zie je zelfs paragrafen bestaande uit 1 woord!

De meeste blogs gebruiken WordPress als CMS (Content Management System). De plugin ‘Yoast SEO’ geeft steeds aan wanneer je alinea’s en zinnen te lang zijn. Een heel efficiënte manier om je teksten vlot leesbaar te maken!

Size does matter

Over het algemeen presteren lange blogs beter in Google. Lange blogs betekenen vaak dat je een diepe kennis hebt over een bepaald onderwerp. Dat geeft vertrouwen aan een lezer!

Ahrefs onderzocht het verband tussen de lengte van een blog en de positie in Google. Onderstaande grafiek illustreert heel mooi wat ik wil zeggen!

Deze afbeelding toont het verband tussen de lengte van een blog en de positie in de zoekresultaten.

Wil dat zeggen dat je van elke blog een halve bijbel moet maken? Neen!

Voor content marketing en on-page SEO geldt hetzelfde als alle marketing: KISS. Keep it simple, stupid!

Beperk je tot de essentie en kom snel to the point. Maar bespreek een onderwerp wel volledig.

Vermeld je hoofdzoekwoord in de eerste 100 woorden

Probeer een vage, langdradige intro zo veel mogelijk te vermijden. Vermeld je belangrijkste zoekwoorden in de eerste 100 woorden van je tekst. On-page SEO is het belangrijkste zoekwoord van deze blogpost. Het was het 35e woord dat je las.

Ook dit pas je toe zodat zowel Google als surfer snel weten waar je pagina over gaat.

Leg voldoende interne links

Blogs beperken zich vaak tot een zeker onderwerp. In het geval van deze blog is dat marketing met nadruk op content.

Het gebeurt dat ik meer vertel over een onderwerp waar ik eerder over schreef. Op dat moment kan ik een link leggen naar die bewuste blogpost. Zo kunnen geïnteresseerde lezers snel schakelen naar een volgend interessant stuk content.

Wanneer je over tijd veel interne links legt naar een pagina, bouwt die autoriteit op. Hoe meer interne links, hoe meer signalen Google ontvangt dat die pagina zeer relevant is.

Met andere woorden: je stimuleert niet enkel clicks. Je geeft die pagina een SEO boost!

LET OP!

De anchor text is de tekst die je aanduidt als hyperlink. Probeer die anchor text zo relevant mogelijk te maken.

Generieke, vage termen als ‘klik hier’ of ‘lees meer’ voldoen niet aan wat je nodig hebt. Google verbindt die tekst met de pagina waar de link naartoe leidt. De anchor text moet Google dus een idee geven waar die pagina meer over vertelt.

Scroll even naar boven en je ziet wel wat ik bedoel. Alle anchor texts in deze blogpost vertellen wat er zich bevindt op de gelinkte pagina. (bijvoorbeeld ‘Lees hier meer over de BERT-update’)

Optimaliseer je afbeeldingen

Jawel. Afbeeldingen spelen ook een rol in je rankings op 3 verschillende manieren!

Beschrijf je afbeelding in de alt tag

De alt-tag is de omschrijving van je afbeelding. Google indexeert namelijk geen pixels, wel letters. Door een afbeelding zo duidelijk mogelijk te omschrijven, weet de zoekmachine wat er ongeveer op de foto staat. Wees hier heel specifiek in en vermeld belangrijke zoekwoorden zonder het te forceren.

Geef de afbeelding een passende naam

Net zoals de alt-tag is de bestandsnaam een indicator van wat er op de foto te zien is. Coca Cola Zero Flesje 25 cl.jpeg is veel duidelijker voor Google dan image.jpeg.

Pas de grootte van je afbeelding aan

Stel dat je een prachtige afbeelding invoegt in je blogpost. De afbeelding is 2500×2500 pixels. Dat is groot. Heel groot. De kans bestaat dat die afbeelding op je blog een afmeting vertoont van 750×750 pixels. Dat is best ok! Maar dat houdt niet tegen dat het achterliggende bestand veel groter en veel zwaarder is.

Door het formaat van je afbeeldingen te optimaliseren, behoud je de snelheid van je pagina. Page speed is dan ook een belangrijke factor in het algoritme van Google!

Ben je niet zeker of je afbeelding de juiste grootte heeft? Klik dan met de rechtermuisknop op de afbeelding en selecteer ‘inspecteren’.

Je ziet nu een venster verschijnen met daarin de broncode van die pagina. Ergens daartussen staat blauw onderlijnde tekst. Als je je cursor daarover laat gaan, verschijnt er info over je afbeelding. De grootte van het bestand (intrinsic) en de grootte op de pagina.

Als er slechts 1 waarde staat, dan heeft de afbeelding al de perfecte afmetingen!

Zelfs de intrinsieke grootte van je afbeelding is een factor die je on-page seo versterkt of verzwakt. In dit geval is de afbeelding in kwestie van een perfect formaat.

Klaar voor on-page SEO?

Een goede blog schrijven is niet erg moeilijk als je er voldoende tijd en moeite in investeert. Van een sterk zoekwoordonderzoek als basis tot een goed gestructureerde afgewerkte tekst.

Ik wens je alleszins veel succes met jouw on-page SEO!

Categorieën: Uncategorized

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *