Ondertussen mag het nieuws de wereld in: ik krijg een dochtertje! Het is mijn eerste kindje, wat wil zeggen dat er een heel spannende en nieuwe periode op mij en mijn vrouw afkomt. We weten nog niet hoe de zwangerschap zal verlopen en we weten ook nog niet volledig hoe je voor een pasgeboren kindje zorgt. En dat weet Philips Avent, de babytak van het Nederlandse merk heel goed.

Vertrek vanuit de doelgroep en de behoefte

Philips Avent heeft een duidelijke doelgroep voor ogen: ouders in spe. En dan voornamelijk mensen die voor een eerste keer een kindje krijgen. Die doelgroep staat voor het onbekende, want een baby verandert veel aan je persoonlijke situatie. Toch willen ze daar op de best mogelijke manier mee omgaan.

Ze willen weten:

  • Hoe het kindje zich ontwikkelt in de baarmoeder
  • Wat je als zwangere vrouw best wel en niet doet
  • Hoe je een gezonde, veilige omgeving voor je kindje creëert

Om het in Maslow-termen uit te drukken: deze doelgroep heeft behoefte aan veiligheid. Een geruststellende stem die hen gidst tijdens én na de zwangerschap.

Die stem vond Philips Avent in de app ‘Zwangerschap+’. Een app vol nuttige content voor de doelgroep. Ik kan je vertellen: die content is goud waard.

Volg je baby

Een zwangerschap duurt ongeveer 40 weken. Elke dag en elke week gebeurt er wel iets met het kindje. Dat proces brengt de app mooi in beeld aan de hand van 3D-echobeelden. Eerst kies je de huidskleur van de baby. Daarna zie je een exacte replica van hoe jou kindje er nu ongeveer uitziet. Magisch!

Baby 13 weken in zwangerschap+ van philips Avent

Bij die echobeelden geeft de app ook informatie over de ontwikkelingen van die week. Mijn vrouw is nu 13 weken zwanger. Ik krijg de volgende informatie:

  • De huid: de huid van je baby is op dit moment erg doorzichtig en alle adertjes in het lichaam zijn zichtbaar.
  • Ontwikkeling longen: de longen ontwikkelen zich verder en je baby oefent het in- en uitademen van vruchtwater.
  • Armpjes en beentjes: de armen van je baby hebben nu de juiste verhouding ten opzichte van het lichaam, maar de benen zijn nog iets korter

Kort, verstaanbaar en duidelijk.

Naast de echobeelden heb je ook toegang tot:

  • Uitgebreide weekverslagen
  • Een babydagboek
  • Dagelijkse blogs rond baby’s en zwangerschap
  • Meetvergelijkingen aan de hand van groenten & fruit, dieren & snoep. Mijn baby is nu zo groot als een perzik, een kuikentje van een eend of een brownie.
  • To do lijstjes
  • Lijsten van populaire namen over heel de wereld. Je favoriete namen sla je op in de app.
Dagelijkse blog van Philips Avent zwangerschap+

En nog veel meer.

De Zwangerschap+ app is een schatkist aan nuttige tools en informatie om je zo goed mogelijk op de hoogte te houden van je zwangerschap.

Loyaliteit en mond-aan-mond reclame stimuleren

Met de app plant Philips Avent al heel vroeg een zaadje om van hun doelgroep loyale klanten te maken. Dat doen ze door content marketing heel sterk in te zetten. Ze tonen dat ze een kennisleider zijn, maar doen dat op een heel menselijke manier.

De app doet beroep op een emotioneel verhaal. Dat zet de content marketing strategie enkel kracht bij, want emotie werkt beter dan ratio. Je bent gefascineerd door de echobeelden en scrollt de namenlijsten af op zoek naar de naam die jij uiteindelijk aan je kindje geeft.

Startscherm zwangerschap+ in samenwerking met Philips Avent

Al van in het begin van de zwangerschap zien we bijna elke dag ‘Philips Avent’ voorbijkomen wanneer we de app openen. Wanneer we uiteindelijk naar de winkel gaan om papflesjes te kopen, lijkt de kans me groot dat het papflesjes van Philips Avent zijn.

Maar naast loyaliteit heeft de app ook mond-aan-mond reclame voor ogen. Ik ben ondertussen de tel kwijt van het aantal mensen aan wie ik de app al toonde. Zij reageren net hetzelfde als wij: wauw, knap!

Consistentie over alle kanalen

‘Zwangerschap+’ is natuurlijk niet het enige communicatiekanaal van Philips. Ze hebben een eigen website, nieuwsbrieven en social media accounts. Hun strategie is consistent over alle kanalen heen: zoveel mogelijk beroep doen op de informatiebehoefte van ouders, maar ook op hun emotionele staat.

Op de website krijg je meteen social proof te zien: “nummer 1 aanbevolen merk door moeders wereldwijd”. Dat boezemt vertrouwen in. Onder die badge vind je een overzicht van producten voor baby’s van 0-6 maanden en voor baby’s van 6-12 maanden oud. Een snelle, gemakkelijke manier om je doelgroep door je assortiment te loodsen.

Startpagina Philips Avent

Hun Facebookpagina een mix van nuttige info en schattige baby’s met producten van Philips Avent. Hun Instagrampagina richt zich voornamelijk op – uiteraard – babyfoto’s en op user generated content. Ze delen regelmatig posts van hun volgers!

Een dankbaar product

Philips Avent verzorgt een heel dankbaar product. Het is emotioneel en broodnodig voor je baby. Dat weten ze. Maar ze weten ook heel goed waar hun doelgroep nood aan heeft. Niet aan traditionele, schreeuwerige marketing. Maar aan nuttige, ondersteunende content marketing.

Door zich te baseren op de doelgroep en hun behoeftes creëerde Philips Avent een sterke content marketing strategie. Het gevolg? Over een half jaar staan er bij mij flesjes van Philips Avent klaar.

PS: kink in de kabel: pop-ups

Een kleine eindnoot…

Ik ging door de website van Philips Avent, maar stootte tot 3x toe op een pop-up. Spijtig!

De pop-up hieronder verscheen toen ik me inschreef voor de nieuwsbrief van Philips Avent. Een landingspagina mag slechts 1 doel dienen. In dit geval: inschrijvingen voor de Philips Avent nieuwsbrief verzamelen. En toch moeten ze reclame maken voor de algemene webshop. Een schoolvoorbeeld van een marketing don’t!

Pop-up Philips Avent bij inschrijving nieuwsbrief
Categorieën: Uncategorized

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *