Een stijlgids is een onmisbare tool voor elk bedrijf, of je nu een jonge startup of een uit de kluiten gewassen kmo bent. In deze blogpost ga ik dieper in op wat het is, welke voordelen je eruit haalt en welke onderdelen je stijlgids zeker moet bevatten.

Wat is een stijlgids?

Je stijlgids is een document dat richtlijnen bevat die medewerkers en externen helpen om je bedrijf correct te vertegenwoordigen. Denk aan tone of voice, logogebruik en zelfs specifieke kleuren.

Het doel van een stijlgids is dus doodsimpel consistentie in communicatie op zowel grafisch vlak als taal.

Wat zijn de voordelen van een stijlgids?

Maar waarom zou je in godsnaam een stijlgids in elkaar steken? Je weet misschien wel als geen ander op welke manier je wilt communiceren. Toch brengt consistente communicatie mooie voordelen met zich mee.

Voordeel #1: alle neuzen in dezelfde richting

De beste ondernemingen zijn geoliede machines. Iedereen weet wat hij of zij moet doen en hoe het moet gebeuren.

Met een stijlgids slaag je er beter in om zowel nieuwe als oude werknemers te onderwijzen in de communicatiestijl die je wilt hanteren. Er gebeuren veel minder fouten op die manier. Want als ze vragen hebben, grijpen ze simpelweg terug naar de stijlgids.

Daarnaast bevat een stijlgids waardevolle informatie voor externe partijen. Stel dat je je blog outsourcet naar een marketing agency. In zo’n opdracht is het belangrijk dat de medewerkers van dat agency je bedrijf correct en consistent vertegenwoordigen. Ze moeten weten waar het om draait en die sterktes uitspelen.

Voordeel #2: geloofwaardigheid & overtuigingskracht

Je bedrijf heeft een zekere identiteit die je uit via je verschillende communicatiekanalen. Met je stijlgids slaag je er al in om alle neuzen in dezelfde richting te draaien. En dat resulteert in geloofwaardigheid en overtuigingskracht.

Hoe geloofwaardiger je overkomt, hoe sneller je doelgroep kiest voor jou.

Coolblue communiceert speels en gaat tot het uiterste voor zijn klanten. Daar wijken ze niet van af, en dat geeft hen die gouden geloofwaardigheid en overtuigingskracht. Hun baseline is ‘Alles voor een glimlach’ en die belofte maken ze waar door consistent te communiceren.

Welke onderdelen bevat een goede stijlgids?

Je stijlgids moet erin slagen om snel duidelijk te maken wat de communicatiestijl van je bedrijf is. Maak er daarom geen boek van 30 bladzijdes van, maar een handig document dat je gemakkelijk raadpleegt.

Een goede stijlgids is dus kort en krachtig en bevat minstens de volgende onderdelen:

Missie en visie/Golden Circle

Missie en visie

Je missie en visie hebben als doel om de bestaansreden, activiteiten en belangrijkste stakeholders van je bedrijf weer te geven. Ze zijn kort, to the point en zeer duidelijk.

De missie van je bedrijf beschrijft waarom je doet wat je doet.

De visie beschrijft op welke manier je dat doet.

Kijk naar Microsoft. Bill Gates zag decennia geleden het potentieel van computers. Maar enkel grote bedrijven konden er gebruik van maken. Computers waren in die tijd gigantisch groot en gigantisch duur.

Toch maakt hij er een levensdoel van om het leven van de gewone mens gemakkelijker te maken met behulp van technologie. Dat was zijn missie.

En zo ging hij aan de slag. Niet veel later commercialiseerde Microsoft de personal computer: een kleine computer die onder je bureau past. Dat was zijn visie: een Microsoft computer met Microsoft software bij jou in huis.

Golden Circle

Een andere benaderingswijze is dan weer de Golden Circle van Simon Sinek. Een heel eenvoudig proces dat perfect het stukje missie en visie kan vervangen. Veel missies en visies zijn namelijk niet volgens de regels van de kunst geschreven. Ze doen niet wat ze moeten doen, wat verwarrend werkt.

De Golden Circle is een model waarin je 3 zaken uitlegt:

  • Waarom je doet wat je doet
  • Hoe je dat doet
  • Wat je doet

Apple heeft dit concept geweldig goed begrepen.

Golden Circle in stijlgids
  • Waarom: we willen de status quo ‘challengen’. Wij denken anders.
  • Hoe: door prachtige, gebruiksvriendelijke producten te ontwerpen
  • Wat: en toevallig verkopen we computers en smartphones

Steve Jobs vertrok vanuit zijn ‘waarom’ en creëerde op basis daarvan de Apple Mac. In 3 zinnen snap je nu wat Apple doet, hoe ze dat doen en waarom ze het doen.

Belangrijke buyer persona

Je belangrijkste buyer persona geven al een heel goed idee welke taal je moet hanteren.

Een buyer persona is een semi-fictionele voorstelling van jouw ideale klant gebaseerd op marktonderzoek en data met betrekking tot je bestaande klanten. Bijvoorbeeld:

Buyer Persona voorbeeld

Schrijf je voor hooggeplaatste managers? Hou het dan zakelijk.

Schrijf je voor studenten? Dan is speels en informeel de stijl die je zoekt.

Zo zal een maatwerkbedrijf veel sneller overschakelen naar een formele stijl en de U-vorm. Maar een pretpark trekt zich daar helemaal niets van aan.

Door je buyer persona te integreren in je stijlgids ontdek je ook mogelijke fouten in je huidige communicatiestijl. Als dit deel helemaal niet overeen komt met je tone of voice, dan heb je een probleem. Gelukkig is het een snel oplosbaar probleem! Even knutselen aan je tone of voice en je kunt gericht beginnen communiceren naar je buyer persona.

Tone-of-voice

Je tone-of-voice komt neer op de taal die je wilt gebruiken om te communiceren met je buyer persona. Vaak is tone-of-voice een aspect van je communicatiestijl dat niet is neergeschreven. Toch is het niet moeilijk om je tone-of-voice op papier te zetten

Mijn persoonlijke favoriete methode is een 3 tot 5 adjectieven neer te pennen waaraan je merkcommunicatie moet voldoen. Bijvoorbeeld:

Advocatenkantoor Netflix
Informeel
Afstandelijk
Professioneel
Ratio
Informeel
Speels
Persoonlijk
Emotie

Door deze tabel snel te bekijken heb je al meteen een idee van de manier waarop je je klanten zal aanspreken.

Het advocatenkantoor zal hoogstwaarschijnlijk de U-vorm en vakjargon hanteren.

Netflix houdt het menselijk en doet beroep op emoties om zijn doelpubliek te enthousiasmeren.

Daarnaast bestaan er misschien woorden die je nooit in de mond wilt nemen. Ferrari zal het woord ‘goedkoop’ nooit gebruiken. Maar Dacia zal er niet vies van zijn.

Grafische stijlgids

Het belang van correct logo- en naamgebruik valt niet te onderschatten.

Je wilt vermijden dat:

  • Iedereen je merknaam met kleine letters schrijft terwijl het allemaal hoofdletters moeten zijn.
  • Een extern grafisch bureau de foute tint blauw of een ander lettertype gebruikt.

Een goede grafische stijlgids bevat:

  • Belangrijke spellingsregels: ExxonMobil in plaats van Exxonmobil of BOMA in plaats van Boma
  • De voornaamste lettertypes en waarvoor je ze gebruikt. Zo gebruik je voor een koptekst misschien Verdana en voor alinea’s Calibri.
  • Kleurcodes: RGB, CMYK, RAL, hexcode,…
  • Een gids rond afbeelding- en logogebruik. Bedrijven hebben vaak verschillende uitingen van hun bedrijfslogo die op specifieke momenten aan bod komen. Zet al die uitingen in je grafische stijlgids samen met een korte uitleg rond wanneer je welk logo gebruikt.

Je eigen stijlgids

Als je al deze elementen toevoegt aan een kort document van een 10-tal bladzijden, dan heb je een eigen stijlgids. Een intern (en soms extern) document dat iedereen consistent laat communiceren over heel je bedrijf heen. Op die manier win je aan geloofwaardigheid en overtuigingskracht, wat mooi meegenomen is.

In the end is het geen groot werk, maar het doet wel wonderen!

Categorieën: Uncategorized

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *