Een herkenbare tone-of-voice is een belangrijk onderdeel van je stijlgids. Het bepaalt de manier waarop je communiceert met je doelgroep en kan wonderen doen voor je bedrijf. Maar wat is het, hoe definieer je een tone-of-voice, waarom is het zo’n sterk middel om in te zetten en hoe garandeer je een consistente tone-of-voice?

Wat is de tone-of-voice van je bedrijf?

De korte definitie van een tone-of-voice las je al in de inleiding: de manier waarop je communiceert met je doelgroep.

Maar er is ook een lange versie.

Je tone-of-voice bepaalt je communicatiestijl op zowel mondeling als schriftelijk vlak. In elke uiting van je bedrijf naar een externe stakeholder moet je tone-of-voice tot uiting komen. Het is wat jouw bedrijf onderscheidt van de concurrentie.

Een tone-of-voice is uniek. Net zoals er geen 2 dezelfde mensen op de planeet rondlopen, zijn er geen 2 tone-of-voices exact hetzelfde.

Hoe definieer je een tone-of-voice?

Wat mij betreft definieer je een tone-of-voice aan de hand van 3 factoren:

  1. Doelgroep & merkidentiteit
  2. Doelstelling
  3. Distributiekanaal

Doelgroep en merkidentiteit

Alle (goede) marketing vertrekt vanuit de doelgroep die je tracht te bereiken. Voor tone-of-voice is dat niet anders.

Maar je moet steeds je merkidentiteit in je achterhoofd houden. Je leest zo meteen waarom!

Afhankelijk van wie je doelgroep is, weet je al een paar zaken. Ik stel het even visueel voor.

Bedrijf A is een B2C-bedrijf dat elektronisch kinderspeelgoed produceert.

Bedrijf B is een industriële reus die zich vooral richt op ingenieurs.

Bedrijf A Bedrijf B
Speels en persoonlijk
Nooit moeilijke woorden gebruiken
Jij in plaats van U
Visueel, veel kleur
Zakelijk en technisch
Veel vakjargon dat enkel de doelgroep begrijpt
U in plaats van jij
Eerder analytisch en grauw

Elke doelgroep zal bepaalde communicatievormen verkiezen boven de rest. Zo zal de jij-vorm snel verschijnen in communicatie van heel alledaagse, toegankelijke merken.

Maar hoe luxueuzer of ingewikkelder je business is, hoe sneller je overschakelt op de u-vorm.

Zorg er alleszins voor dat wat je zegt of schrijft geschikt is voor zij die het horen of lezen.

Je merkidentiteit is vaak onvermijdelijk verbonden met je doelgroep. Daarom neem ik deze twee samen. Een sterke tone-of-voice is een goede mix tussen wat de doelgroep wilt en wat jij wilt uitstralen.

Als je je volledig aanpast naar wat je doelgroep verwacht, kan het zijn dat je autoriteit verliest terwijl je dat wel wilt uitstralen.

Als je je volledig plooit naar je merkidentiteit, dan ga je misschien wel te autoritair en te technisch opstellen voor je doelgroep.

Kijk bijvoorbeeld naar Jaguar. Je koopt een Jaguar als statussymbool. En dat weet de autoproducent als geen ander. Een statussymbool streelt je ego. Dus Jaguar doet dat ook in communicatie. Ze spelen het visueel en verbinden hun wagens aan schoonheid en superioriteit. De match tussen doelgroep en merk is duidelijk zichtbaar.

Doelstelling

Afhankelijk van de doelstelling van een stuk content, pas je je tone-of-voice lichtjes aan.

Als je je doelgroep wilt informeren, dan houd je het objectief.

Maar als je communicatie gericht is op conversie, dan gebruik je meer call-to-actions en verleidelijke woorden zoals ‘gratis’ of ‘nu’.

Distributiekanaal

Je tone-of-voice ondergaat lichte veranderingen afhankelijk van het distributiekanaal dat je gebruikt.

We kijken even terug naar Jaguar.

Op de website grijpt Jaguar terug naar de u-vorm. Op Facebook daarentegen maakt Jaguar het iets speelser met de jij-vorm. Maar niet op die manier dat ze het over een andere boeg gooien. Ze blijven binnen de perken van hun tone-of-voice.

De tone-of-voice van Jaguar op hun website
De tone-of-voice van Jaguar op Facebook

Ik volg niet elk communicatiekanaal van Jaguar. Maar ik durf er geld op zetten dat Facebook het enige kanaal is waar de jij-vorm te zien is.

Waarom?

  • Facebook is geen zakelijk platform
  • Een groot deel van de volgers van Jaguar op Facebook zijn fans, maar geen kopers. Maar zelfs dan kunnen die volgers uitgroeien tot ambassadeurs van het merk door middel van mond-aan-mond reclame. Door de jij-vorm te gebruiken voelen ze zich meer aangesproken.

Waarom is een tone-of-voice zo’n sterk middel?

Nu komt de hamvraag. Waarom is het nuttig om een tone-of-voice te ontwikkelen? Waarom zou je niet gewoon beginnen schrijven en zien waar je raakt?

1: Het geeft je merk een concurrentieel voordeel

Door persoonlijkheid aan je merk te geven, ben je sneller herkenbaar voor je doelgroep. En dat kan je een concurrentieel voordeel opleveren. Want jij bent duidelijk en de rest niet.

Ik geef even een voorbeeld. Ik schrijf dit artikel in januari en het is soldenperiode in België.

Zo goed als elk merk dat deelneemt aan de solden communiceert iets in de aard van “tot XX% korting!”. Er zijn weinig merken die echt origineel uit de hoek komen. En dat is geen verwijt, want dat is niet gemakkelijk.

En dan is er Coolblue. Coolblue heeft wat mij betreft de beste tone-of-voice die ik ken. Door hun slimme woordspelingen en speelse communicatiestijl weten ze hun doelgroep echt aan te spreken.

Hun oplossing voor de soldenperiode? See for yourself!

Tone-of-voice Coolblue

2: Het maakt je merk menselijk en verbetert customer experience

De mens is een sociaal dier. Ook in zakendoen. Wanneer we ons in een aankoopproces bevinden, hebben we graag het gevoel dat we kopen bij een mens, niet bij een merk.

Elke persoon heeft een eigen manier van communiceren. En dat is wat je voor je merk wilt.

Wanneer een klant in contact komt met je bedrijf, komt hij ook in contact met meerdere medewerkers. Als zij allemaal dezelfde tone-of-voice hanteren, voelt het alsof hij steeds contact heeft met dezelfde medewerker. Het schept een band.

Maar als diezelfde klant bij elk contact een compleet andere tone-of-voice te lezen of te horen krijgt, dan zit je met een probleem. Dan is je merk niet menselijk.

Verbeter dus je customer experience door te zorgen voor een consistente tone-of-voice.

Hoe garandeer je een consistente tone-of-voice?

Een tone-of-voice creëren is relatief gemakkelijk als je de juiste voorkennis hebt.

Het is veel moeilijker om nadien voor consistentie in je communicatie te zorgen. Zeker als je bedrijf honderden medewerkers telt!

Hoe zorg je ervoor dat al die medewerkers je tone-of-voice consistent hanteren? Door je eigen stijlgids te maken. Lees hier welke onderdelen een goede stijlgids bevat.

In je stijlgids definieer je de krijtlijnen van je tone-of-voice.

De beste manier om dat te doen is vaak door enkele woorden op te sommen waaraan je tone-of-voice moet voldoen. Is het zakelijk, u-vorm en technisch? Of eerder persoonlijk, jij-vorm en toegankelijk?

Maar je moet ook duidelijk aangeven waar de grens van je tone-of-voice ligt. Som woorden op die je werknemers nooit mogen gebruiken. Denk maar aan namen van concurrenten of zware jargonwoordenschat.

Door dat kort en overzichtelijk weer te geven en je werknemers er grondig in te scholen, garandeer je een consistente tone-of-voice.

Categorieën: Uncategorized

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *