In 2018 waren Volkswagen, Renault en Peugeot de populairste automerken in België (bron: Febiac). Het zijn de merken die we dagelijks tientallen, misschien zelfs honderden keren voorbij zien rijden. Hun verkoopcijfers zijn top! Maar hoe zit het met de usability van hun website? Hoe goed slagen ze erin om een totale leek als mij te begeleiden in een eventuele aankoop? Let’s find out.

Buyer persona Stefan Kerkhof

Ik ben zelf een eeuwige fietser. Maar de praktische voordelen van een wagen beginnen me langzaam te overtuigen om de overstap te wagen. Ik ken absoluut niets van wagens, wat deze usability-studie heel interessant maakt! Ik goot mezelf even in een persona om alles op een rijtje te zetten!

Buyer persona voor aankoop gezinswagen

Wat kan je afleiden uit dit persona?

Heel wat! Kijk even naar enkele inzichten die relevant zijn voor dit onderzoek.

  1. Stefan is jong getrouwd. Vroeg of laat komt daar een gezin van. Een Smart is waarschijnlijk te klein. Iets met een ruime achterbank en koffer zou geweldig zijn!
  2. Stefan woont in Wommelgem, lekker dicht bij Antwerpen en een plek waar file je beste vriend is. Een automatische schakelbak vindt hij top!
  3. Als marketeer zit Stefan ettelijke minuten per dag op sociale media. Retargetten met relevante boodschappen kan wel eens in je voordeel spelen.
  4. Stefan kent zeer weinig van auto’s. Een auto heeft 4 wielen. Veel pk betekent een sterke motor. Tanken kan hij nog juist alleen doen. Schiet hem niet neer met vakjargon. Er bestaan genoeg automerken op deze wereld…
  5. Een jonge gast die tussen de files woont en zicht heeft op een gezin binnen enkele jaren? Kans is groot dat SUV’s te vervuilend zijn in zijn ogen.

Goed! We weten wat we zoeken. Tijd om te kijken wat de verschillende automerken te bieden hebben!

Volkswagen

Het populairste automerk in 2018 was Volkswagen met net geen 10% marktaandeel. Ligt het aan hun geweldige website? Wie weet…

Ik kom terecht op de website van Volkswagen via Google. Ik klik op de eerste advertentie die ik zie. En het eerste wat ik zie is een pagina die me niet aanstaat.

Een cookiemelding over het hoofdmenu van Volkswagen is een teken van slechte usability.

Waarom staat deze pagina me niet aan? Om meerdere redenen:

  • Om te beginnen: WAAROM PLAATS JE EEN COOKIEMELDING OVER JE MENUBALK??? Superverwarrend!
  • 23 verschillende modellen die even groot op de foto staan. Zo is het moeilijk om dimensies in te schatten.
  • Van de 23 modellen zie ik er maar 8 tegelijk. Ik moet telkens heen en weer scrollen om te vergelijken.
  • Er is geen enkele filter te bespeuren op heel de pagina. Ik kom op die manier niets te weten over type wagen of prijs, wat voor mij de main criteria zijn.

Maar goed. Om het mezelf gemakkelijk te maken, sluit ik de cookiemelding en neem ik een kijkje in het menu.

Achter de cookiemelding zit een klein hamburgermenuutje verstopt. Dat klein hamburgermenuutje klapt uit in een full screen menu met gigantische letters. Misschien een beetje too much.

het hoofdmenu van Volkswagen neemt heel je scherm in beslag.

Ik klik op ‘Modellen en configurator’. Blijkbaar was dat de pagina waarop ik de site binnenkwam. Terug naar het onoverzichtelijke overzicht van 23 wagens.

Ongefilterd kies ik op goed geluk een model uit: de New Golf.

Op de productpagina zien we als eerste een grote visual. En dat is het. Al de rest bevindt zich onder de fold. Tijd om te zoeken naar een configurator!

De productpagina van de nieuwe Volkswagen Golf

We zijn een halve minuut later. Ik scrolde heel de pagina af op zoek naar die dekselse configurator. Drie keer raden wat ik gewoon niet gevonden heb! Ik zag call to actions voor een testrit, voor een catalogus en voor afspraken te maken met concessiehouders. Maar dat wil ik niet, ik wil een configurator!

Agh ja. De New Golf zal het niet worden. Misschien de Golf Variant? Ik klik op de Golf Variant en krijg de 5 verschillende modellen te zien.

De varianten van de Golf Variant

Ik heb geen flauw benul wat de verschillen zijn tussen de verschillende modellen. Het zijn allemaal Golf Variant varianten. Ik zie 1 wagen waar de call to action ‘Configureren’ verschijnt: het R-model. Let’s have a look.

Goed. We zijn er. Eerst een overzicht van wat de wagen inhoudt, dan de configurator onder de fold.

De Volkswagen Golf Variant in de configurator.

HOLY SHIT! Bijna € 50.000?! Ik dacht het niet… Ik sluit de website.

Conclusie usability Volkswagen

Wat. Een. Regelrechte. Usability-ramp! Iets zegt me dat ze bij Volkswagen veel genieten van hun merkbekendheid. Want als we puur naar usability van de website kijken, scoort het merk niet veel punten. Benieuwd naar wat Renault en Peugeot aan te bieden hebben!

Renault

Renault valt meteen met de deur in huis op de homepage. Als eerste item in de menubalk zien we ‘Voertuigen’. Maar dat is niet alles. Onder de fold staat heel het gamma opgelijst, inclusief snelle, handige filters. Leuk!

Ik klik op ‘Voertuigen’ en krijg meteen een opdeling in type wagens. Daarnaast staan alle opties uniform afgebeeld. We zullen eens kijken naar ‘Personenwagens’.

De homepage van Renault.
Een overzicht van de modellen op de homepage van Renault

Nadat ik klik op ‘Personenwagens’ krijg ik opnieuw hetzelfde uniforme overzicht met filters dat ik al op de homepage zag. De filters bieden me exact wat ik zoek: type wagen en prijs.

Ik zoek vooral iets waar ik mobiel mee ben, maar waar ik geen organen voor moet doneren om geld in te zamelen. Een startprijs van € 20.000 lijkt me goed voor een eerste wagen. Wat type wagen betreft komen zowel stadswagens als gezinswagens in aanmerking.

Filters stadswagen en familiewagen instellen op het gamma van Renault

Er blijven vier modellen over die voldoen aan mijn criteria. So far so good! Alle modellen behalve de Twingo lijken me oké. De Twingo ziet er te klein uit. Uiteindelijk kies ik de voor de Clio.

De productpagina van de Renault Clio

De startpagina van de Clio ziet er goed uit!

  • Mooie visual die niet in Carrousel staat
  • Duidelijke, opvallende call to actions
    • Ontdek onze nieuwe Clio-aanbiedingen
    • Configureren
    • Proefrit boeken

Het enige minpuntje is dat de buttons voor configuratie en een proefrit zich aan de rechterkant van de pagina bevinden. Surfers bekijken webpagina’s in een F-vorm. Links had in principe dus opvallender geweest. Maar heel erg is dat niet. Renault compenseert door contrasterende kleuren.

Ik kies ervoor om te configureren.

Afwerking van Renault Clio in de configurator

Bovenaan zie ik mooi elke etappe van de configuratie. Starten doen we met ‘Afwerking’.

Op deze pagina zien we 3 versies van de Clio, gerangschikt van weinig tot veel opties:

  • Life
  • Zen
  • Intens

De drie modellen staan overzichtelijk onder elkaar, wat vergelijken gemakkelijk maakt.

De Intens spreekt me na een korte vergelijking het meeste aan omwille van twee redenen:

  • De achteruitkijkradar stel ik altijd op prijs.
  • In stap 2 kom ik erachter dat het de enige versie van de 3 is die ik met een automatische versnellingsbak kan aankopen.

Dat is een iets minder puntje. Ik moet eerst naar stap 2 gaan om te zien of die versie beschikbaar is met een automatische versnellingsbak.

Goed. Ik koos voor de Clio Intens. Tijd om de juiste motor uit te kiezen.

Motorkeuze Renault Clio in de configurator

Opnieuw zien we alle opties mooi opgelijst zodat je gemakkelijk kunt vergelijken. Voor mij is er 1 optie: de laatste met automatische versnellingsbak.

Op naar stap 3: design buitenkant.

Design buitenkant Renault Clio configurator

Let op hoe alle info boven de fold blijft. Een 3D-configurator met daaronder alle beschikbare kleuren. Je kunt de visual in full screen zetten en kiezen voor een volledig witte achtergrond. Je kunt de camera zelfs 360° draaien voor een compleet zicht op de wagen.

De Clio is beschikbaar in 10  verschillende kleuren. Ik ben niet zo kieskeurig, maar mijn vrouw wilt graag een rode auto. We sloten een compromis. We nemen een rode auto.

De buitenkant heb ik gekozen. Tijd om de binnenkant aan te kleden.

Interieurdesign Renault Clio configurator

Opnieuw zien we dezelfde visual, maar dan van binnenuit. Ik kan de camera opnieuw 360° draaien om elke aankleding apart te bekijken.

We kiezen voor de linkse optie van de middelste prijsklasse: zwart en rood imitatieleer. Knap en maar € 120 extra.

In de voorlaatste stap kiezen we uitrustingen.

Uitrustingen Renault Clio configurator
uitrustingen Renault Clio configurator

We krijgen maar liefst 22 mogelijke uitrustingen te zien. Dat is wat te veel wat mij betreft. Vergelijken is veel moeilijker. Ik ga er diagonaal door en kies er 1 pakket uit: het Techno-pack 2.

Tijd om eens te kijken naar het definitieve resultaat!

Overzicht Renault Clio configurator

Het eerste dat je ziet is waarschijnlijk de mooie visual met twee opvallende call to actions onder de prijs. Duidelijk, sterk.

Het overzicht bestaat uit 2 tabbladen: configuratie en financiering.

In configuratie zien we:

  • Een overzicht van alle keuzes die we maakten.
  • Een opsplitsing van alle kosten en wat die kosten inhouden.
  • De mogelijkheid om de configuratie in PDF te downloaden.

In financiering zien we dan weer een kort schemaatje van een lening voor deze Renault Clio.

Overzicht financiering Renault Clio configurator

En dat was het!

Conclusie usability Renault

Renault is erin geslaagd om een complete leek als mezelf snel en efficiënt te begeleiden in de configuratie van een nieuwe wagen. Ja, hier en daar zag ik een minpuntje. Maar over het algemeen ben ik heel tevreden over de usability van deze website. Dit is het complete andere uiterste van Volkswagen. In tegenstelling tot hen heeft Renault zeer goede punten gescoord!

Peugeot

Last but not least: Peugeot! Volkswagen was een ramp, Renault was een godsgeschenk. We duiken er meteen in!

Homepage Peugeot

Peugeot neigt meer naar het design van Renault. Een grote visual boven de fold met een overzichtelijke menubalk. Onder de fold lees je meer over de wagen die je ziet op de visual: de nieuwe Peugeot 208 en e-208.

Ik onderneem alleszins dezelfde eerste stap als bij Renault: ik neem een kijkje naar het gamma. Opnieuw zien we een gelijkaardige opdeling met een overzicht waarvoor ik niet hoef te scrollen. Ze duiden de elektrische wagens aan met icoontjes. Voor mij gaat het tussen stadswagens en gezinswagens. Ik kan helaas niet heel het gamma filteren op type wagen en prijs. Spijtig. Mijn eerste selectie zal dus op zicht zijn.

Overzicht gezinswagens Peugeot

Er springen voor mij 2 wagens uit in de sectie ‘gezinswagens’: de 308 SW en de Rifter. Wanneer ik op de 308 SW klik, krijg ik wel meteen de startprijs te zien.

Productpagina Peugeot 308 SW

De startprijs zit mooi onder de € 20.000, de reviews zijn lovend én ik heb een opvallende ‘configureren’ button.

Configurator Peugeot 308 SW

Ik zie 4 etappes in het configuratieproces. Net zoals bij Renault beginnen we met de afwerking. Er zijn 7 verschillende modellen, wat niet erg overzichtelijk is. Maar Peugeot maakt dat helemaal goed door filters te voorzien. Nu kan ik filteren op modellen met automatische versnellingsbak en benzine-injectie!

Na een snelle filter blijven er nog 4 modellen over. Maar ik moet nog steeds scrollen, want ik krijg maximum 1 model tegelijk op mijn scherm. Gelukkig kan ik rechts boven klikken op ‘Vergelijk de afwerkingsniveaus’.

Overzicht afwerkingsniveaus Peugeot 308 SW in configurator

En wat we dan te zien krijgen is veel beter! Na een vergelijking kies ik voor de Active.

Next: motor! Maar daar heb ik maar 1 keuze, wat de stap een beetje overbodig maakt. Stap 3: kleur en interieur.

Kleur en interieur kiezen van Peugeot 308 SW in configurator

Hierin moet Peugeot nog wat afkijken van Renault. Niet alle kleuren zijn in 1 keer te zien en het camerastandpunt valt niet te veranderen. Ik kies opnieuw voor de rode wagen. Het interieur heeft maar 1 optie, dus daar valt niet veel te kiezen!

De laatste stap is dezelfde als die bij Renault: de opties en pakketten.

Opties en pakketten Peugeot 308 SW in configurator

Bij Renault zagen ingewikkelde pakketten die voor overzichtsverlies zorgen. Bij Peugeot zijn het geen pakketten, maar echt aparte opties. Ze geven je meer controle over de configuratie van je wagen, wat leuk is!

Overzicht Peugeot 308 SW in configurator

En zo kom je op het eindoverzicht! De totale prijs & 2 call to actions.

Conclusie usability Peugeot

Peugeot moet zijn meerdere erkennen in Renault. Maar op zich was deze configurator ook redelijk gebruiksvriendelijk. Hier en daar is er wat ruimte voor verbetering. Maar over het algemeen: niet slecht.

Algemene conclusie

Renault steekt er met kop en schouders bovenuit. Het ontwerp en usability van hun website bevestigt dat ze weten wat belangrijk is.

Volkswagen bevindt zich in een heel ander laantje. Een onduidelijke en onoverzichtelijke site zorgen voor verwarring en frustratie. De Duitsers kunnen nog wat leren van de Fransen lijkt me 😉!

Peugeot beschikt ook over een mooie site met voldoende usability. Maar uiteindelijk komt Renault als winnaar uit de bus.

Categorieën: Uncategorized

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *