Een hoge bounce rate is vaak geen goed teken. Het wilt zeggen dat je website niet voldoet aan de verwachtingen, waardoor je conversies misloopt. Maar wat is die bounce rate? In welke gevallen is het een belangrijke metric? Hoe verlaag je de bounce rate? Let’s find out.

Wat is de bounce rate?

De bounce rate is het percentage websitebezoekers dat je website betreedt, om nadien meteen de website te verlaten. ‘Bouncers’ bekijken dus maar 1 pagina op je website

Je website verlaten kunnen ze doen door:

  • het tabblad te sluiten;
  • op vorige te klikken;
  • op een link te klikken die leidt naar een andere website;
  • een nieuwe URL in te typen;
  • een sessie te laten verlopen.

Maar deze metric kan ook misleidend zijn. Soms is het een belangrijke metric. Op andere momenten is het eerder een ‘vanity metric’. Dat zijn metrics die mooi kunnen ogen, maar eigenlijk niet veel waard zijn.

Wanneer is de bounce rate belangrijk?

Het belang van de bounce rate is volledig afhankelijk van het doel van de pagina waar je bezoekers op terechtkomen.

Situatie 1: conversie als doel

Pagina Backlinko met conversie als doel

Stel dat je doel conversie is. Je hebt net wat advertenties op Facebook en LinkedIn losgelaten om je doelgroep te lokken naar je landingspagina. Op die landingspagina biedt je een e-book aan. Het enige dat ze moeten doen, is hun gegevens achterlaten in ruil voor de download.

In dat geval is bounce rate een superbelangrijke metric. Zij die hun gegevens invullen, bekijken sowieso 2 pagina’s: de landingspagina en de bedankpagina. Bijna alle andere bezoekers verlaten de landingspagina. Dat zijn allemaal bezoekers die je niet kon converteren. Die bounce rate wil je dus zo laag mogelijk houden.

Situatie 2: informeren als doel

Pagina Njam met informeren als doel

Maar je doel is niet altijd conversie. Stel dat je een hobbykok bent met een blog gevuld met overheerlijke recepten. Je adverteert niet, maar post gewoon regelmatig een nieuw recept op sociale media.

Je recept lokt wel wat bezoekers, maar velen verlaten de site nadat ze je recept bekeken hebben. Is dat erg? Neen. Waarschijnlijk waren ze erg geïnteresseerd in dat recept. Ze wilden enkel de ingrediëntenlijst en het stappenplan bekijken. Je hebt voorzien in hun informatiebehoefte, wat volstaat.

Sommigen zullen niet bouncen en meer recepten bekijken. Maar dat vertelt je niets over hoe tevreden je bezoekers zijn over je website.

Staar jezelf dus niet altijd blind op een hoge bounce rate. Soms is het helemaal niet belangrijk.

Wat is een goede bounce rate?

De gemiddelde bounce rate

De gemiddelde bounce rate ligt hoger dan je zelf zou verwachten. Uit een onderzoek van Go Rocket Fuel blijken volgende statistieken.

Gemiddelde Bounce Rate Go Rocket Fuel
© Go Rocket Fuel

Wanneer deze onder de 20% ligt, slaap je waarschijnlijk op beide oren. Toch is zo’n bounce rate heel misleidend. Zelfs de sterkste pagina’s van de wereld dromen van zo’n bounce rate. De kans is veel groter dat er een technisch foutje aanwezig is dat correcte tracking voorkomt.

Een bounce rate tussen de 20-30% is een droom. Zeker als het niet ligt aan een foute configuratie van Google Analytics. Het wilt zeggen dat je pagina bijzonder sterk in elkaar zit en een antwoord geeft op de noden van de gebruikers.

Zelfs een bounce rate tussen 30-40% is nog steeds goed. Er zijn al veel meer pagina’s die binnen deze categorie vallen.

Het gemiddelde ligt zelfs tussen zo’n 40-55%. Met andere woorden: de meeste pagina’s passen in dit straatje. 

Moet je daarom mikken op een bounce rate van 48%? Neen! Je moet altijd proberen te verbeteren! Zeker vanaf dat je de 50% overschrijdt, moeten er elementen zijn op de pagina die je kunt aanpakken.

Alles hoger dan 50% is dus voor verbetering vatbaar. Installeer tools als Hotjar om te analyseren wat er fout gaat. Wanneer je boven 90% zit, is de kans groot dat er een fout zit in de tracking.

Bounce rate per apparaat

Wanneer je je bounce rate analyseert, is het belangrijk dat je de statistieken opdeelt per apparaat. Hoe kleiner het scherm waarop je kijkt, hoe hoger de gemiddelde bounce rate:

  • desktop: 42%
  • tablet: 49%
  • mobile: 60%
Gemiddelde bounce rate per apparaat go rocket fuel
© Go Rocket Fuel

Hoe verlaag je je bounce rate?

De nummer 1 oorzaak van een hoge bounce rate is een slechte user experience. Alle tips die ik je nu geef, hebben betrekking tot een betere user experience. Toets je eigen pagina aan deze tips en pas aan indien nodig.

1) Zorg voor een responsieve website

Responsief design

Wanneer we het internet of sociale media willen raadplegen, grijpen we steeds sneller terug naar onze smartphone. Meer dan de helft van al het webverkeer is mobiel verkeer.

Ondertussen kijkt Google zelfs eerst naar de mobiele versie van je website en dan pas naar de desktopversie om ze te beoordelen.

Zorg er dus voor dat je website zowel op desktop als op mobiel bruikbaar is. Niemand bezoekt graag en desktopwebsite op een mobiel apparaat.

2) Voorzie voldoende nuttige visuals

De mens is een visuele denker. Ons brein verwerkt beelden veel sneller dan woorden en je kent de uitspraak ‘een beeld zegt meer dan 1000 woorden’ wel. Gebruik dus voldoende duidelijke afbeeldingen in je content. Volgens Andy Crestodina van Orbit Media is het ideaal om 1 afbeelding per scrolldiepte te voorzien.

Met andere woorden: visuele content triggert ons sneller dan grote brokken tekst. Voorzie voldoende afbeeldingen, infographics en video’s om bezoekers bij te houden!

3) Structureer je tekst

Daarnaast lezen we online geen pagina’s. We scannen pagina’s al zoekend naar de stukjes informatie die belangrijk zijn voor ons. We zoeken naar tussentitels & vetgedrukte woorden die overeenkomen met wat we zoeken.

Creëer dus een logische structuur in je content met duidelijke titels, de juiste accenten en korte paragrafen. We hebben slechts enkele seconden nodig om te bepalen of een pagina nuttig is voor ons of niet. Indien je pagina onvoldoende structuur biedt, verlaten je bezoekers ze snel.

4) Maak je pagina leesbaar

Ken je dat gevoel dat je wat dichter bij je scherm gaat zitten zodat het lezen wat vlotter verloopt? Dat is geen goed teken. Het wilt zeggen dat:

  • het gebruikte lettertype onduidelijk is;
  • je letters groter moeten zijn
  • het contrast tussen letterkleur en achtergrondkleur te klein is

Kies dus altijd voor een duidelijk leesbaar lettertype dat groot genoeg is en voldoende contrast biedt. Ik kies op deze blog bewust voor deze typografie. Het is duidelijk leesbaar en groot genoeg. En dat waarderen lezers.

5) Volg de regels voor een goede call-to-action

Een goede call-to-action slaagt erin om de aandacht naar zich toe te zuigen. Stel dat je een pagina hebt die eindigt met een grote, contrasterende button die ‘Bestel nu!’ schreeuwt. Je button voldoet aan veel van de eisen, maar de meesten zien hem niet. Hij staat enkel helemaal beneden op je pagina. Velen scrollen niet zo ver.

Andere calls-to-action zijn dan weer te vaag of niet opvallend genoeg. Volg deze tips voor een sterke call-to-action en pas ze toe op die van jou.

6) Verbeter je page speed

Je doelgroep is veel dingen. Maar geduldig hoort daar niet bij. Een trage website leidt tot frustratie bij je bezoekers, wat de kans op een bounce aanzienlijk vergroot. Deze infographic van section.io zegt meer dan voldoende.

Page speed bounce rate infographic
© Section.io

7) Gebruik social proof

Consumenten vertrouwen je vaak niet. Ze zijn minder geneigd om jou te geloven dan de mensen die ze kennen. Maar dat kan je in je voordeel gebruiken door testimonials te voorzien op je website.

Uiteindelijk gaat het om gelijksoortige mensen met een gelijksoortige behoefte die tevreden waren van de oplossing die jij hen aanbood. Die testimonials kunnen anderen over de streep trekken om meerdere pagina’s te bekijken.

Categorieën: Uncategorized

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *