De advertenties in Google Ads zijn een echt slagveld. Constant proberen talloze bedrijven die felbegeerde toppositie te bemachtigen door hun ads te tweaken. Een van de belangrijkste factoren die je positie in de zoekresultaten bevordert is de kwaliteitsscore, die je al dan niet bekend in de oren klinkt. In deze blog duik je in de achtergrond van de kwaliteitsscore en ontdek je hoe je ze verbetert.

Wat is de kwaliteitsscore en hoe bepaalt ze mijn positie?

De kwaliteitsscore is een puntensysteem van Google om de relevantie en algemene user experience van je Google Ads te evalueren. In je Google Ads-account vind je het terug als een score tussen 1-10.

Maar de kwaliteitsscore maakt ook deel uit van de AdRank. Ook dat is een puntensysteem van Google dat bepaalt hoe sterk je advertenties zijn. De uiteindelijke AdRank wordt bepaald door:

  • de kwaliteitsscore
  • je bod

Bekijk kwaliteitsscore en dat bod maar als een soort balans. Stel dat je de eerste positie in de zoekresultaten wilt behalen, maar dat je over niet al te veel budget beschikt. Je CPC ligt dus vanzelfsprekend lager dan bij je voornaamste concurrenten.

In zo’n geval kan een hoge kwaliteitsscore ervoor zorgen dat je die concurrenten toch overtreft en hoger eindigt. Je concurrenten bieden dan misschien wel veel. Maar als zij een lage kwaliteitsscore hebben, zullen ze automatisch meer betalen.

Uit welke factoren bestaat de kwaliteitsscore?

De kwaliteitsscore komt uiteindelijk neer op 1 ding, en dat is relevantie.

De kwaliteitsscore volgt enkele factoren om de relevantie van je advertentie te meten. De voornaamste daarvan zijn:

  • De click-through-rate (CTR): als meer surfers doorklikken, betekent het dat je iets interessants en dus relevants te vertellen hebt.
  • De relevantie van je advertentie: hoe dichter de tekst van je advertentie aansluit op de zoekopdracht, hoe relevanter Google ze acht.
  • De ervaring op je landingspagina: hoe beter je landingspagina zich focust op relevante zoektermen, hoe beter voor je kwaliteitsscore.
  • De historische prestaties van je account: een account dat al jaren slecht presteert, zal het moeilijker hebben om een hoge kwaliteitsscore te behalen.
  • De historische prestaties van het zoekwoord: als je gemiddeld meer clicks binnenhaalt dan andere adverteerders uit het verleden, dan zie je dat in een hogere kwaliteitsscore.
  • CTR op basis van positie: hoe scoor jij op positie X in vergelijking met andere adverteerders op die positie?

Sommige factoren wegen zwaarder door in de kwaliteitsscore. Maar dat zijn geheimen die ze niet prijsgeven. De CTR lijkt wel een van de belangrijkste te zijn. Want die geeft aan dat je advertentie relevant en vooral interessant is voor de surfer.

Welke impact heeft de kwaliteitsscore op je CPC?

Zoals ik al eerder zei, is de kwaliteitsscore een score van 1-10. Voor een lage score betaal je meer per click. Voor een hoge score betaal je minder.

Voor alles lager dan een 5 betaal je extra. Voor alles hoger dan een 5 betaal je minder.

Uit cijfers van WordStream blijkt het volgende:

Impact van kwaliteitsscore op CPC

Het verschil tussen een minimale en maximale kwaliteitsscore verschilt dus erg veel! Laat staan wanneer de gemiddelde CPC € 10 is in plaats van € 1!

Maar hoe ga je nu juist aan de slag om je score te verbeteren?

5 manieren om je kwaliteitsscore te verbeteren

Zo zie je maar. Hoe hoger je kwaliteitsscore, hoe minder je uiteindelijk bepaalt en hoe langer je dus toekomt met je dagbudget! Wat volgt zijn enkele simpele tactieken om je score te verbeteren.

Werk met Single Keyword Ad Groups (SKAG’s)

Veel advertentiegroepen omvatten een resem nauw gerelateerde zoekwoorden. Als iemand ‘jurken’ opzoekt, dan is die persoon waarschijnlijk ook tevreden als je een advertentie toont rond ‘kleedjes’.

Maar een exact match is altijd beter. Juist daarom zijn SKAG’s zo goed om je kwaliteitsscore te verbeteren. Je focust je advertentie op 1 zoekwoord, waardoor je automatisch een relevante advertentie toont.

Zorg er natuurlijk wel voor dat de ervaring op de landingspagina enigszins aansluit bij wat de surfer verwacht.

Ga regelmatig door je zoektermenrapport

In je zoektermenrapport vind je alle zoekopdrachten waarvoor je advertentie verscheen. Dat rapport is daarom een schat van informatie om je uitgaven te optimaliseren.

Stel dat je een advertentiegroep inricht rond het brede zoekwoord ‘jurken’. Je laat de advertenties een maand draaien en bekijkt dan het zoektermenrapport. Daarin zie je dat je advertentie tevoorschijn kwam voor heel wat irrelevante zoektermen zoals:

  • jurk naaien
  • jurk ontwerpen
  • jurk inkorten

Niet erg relevant als je gewoon jurken wilt verkopen, de intentie zit namelijk helemaal fout.

Door systematisch zo’n zoektermen uit te sluiten, zorg je ervoor dat de relevantie van je advertentie steeds meer toeneemt. Dat heeft een hogere CTR als gevolg, wat je kwaliteitsscore verhoogt en je CPC verlaagt.

Verzorg je landingspagina

Wanneer je klikt op een advertentie die draait rond je zoekopdracht, dan wil je ook dat de landingspagina een antwoord geeft op wat je zoekt.

De match tussen de informatie op de landingspagina en de informatiebehoefte van de bezoeker is superbelangrijk voor een goede kwaliteitsscore.

Zorg er niet enkel voor dat je het zoekwoord goed integreert in je pagina. Zorg er ook voor dat de pagina aansluit op de zoekintentie. Is de zoekopdracht informationeel? Begin dan geen verkooppraatje. Omgekeerd geldt hetzelfde natuurlijk.

Evalueer op regelmatige basis je zoekwoorden

Elke goede Google Ads-campagne begint met een zoekwoordonderzoek. Maar ook zoekwoorden zijn onderhevig aan veranderingen. Een zoekwoord dat een jaar geleden een hoog zoekvolume had, kan vandaag heel anders in de markt liggen. Wie weet is er een ander zoekwoord dat nu al het zoekvolume opslorpt, terwijl jij het nog niet eens target!

A/B-test verschillende advertenties

De ene advertentie scoort beter dan de andere. De enige manier om te achterhalen welke advertentie nu juist betere resultaten binnenhaalt, is door er verschillende te schrijven en ze te testen.

In Google Ads kun je verschillende varianten van je advertentietekst opgeven, waarna Google ze laat roteren in je advertenties. Na verloop van tijd zie je automatisch welke teksten beter scoren. Denk eraan: de CTR is een van de belangrijkste factoren van de kwaliteitsscore. Hoe beter jij daarop inspeelt, hoe hoger je score zal zijn.

Probeer zo’n 3-4 advertenties te laten roteren om het beste overzicht te krijgen!

Categorieën: Uncategorized

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *