Google Ads zijn tegenwoordig onmisbaar in een efficiënte digitale marketingstrategie, dat is geen geheim meer. Velen zetten erop in, maar niet iedereen doet dat goed. Wanneer je investeert in Google Ads, is relevantie cruciaal. De truc is dat je je advertentiegroepen dus centreert rond zo weinig mogelijk zoekwoorden. Of in het nauwste geval: 1 zoekwoord. In dat geval creëer je een SKAG. Maar wat is het en wat maakt het zo belangrijk?

Wat zijn SKAG's?

De term SKAG staat voor Single Keyword Ad Group. De term spreekt voor zich: het zijn advertentiegroepen waarmee je slechts 1 zoekwoord target.

Een belangrijke opmerking die ik hierbij wil maken, is dat je niet per se 1 zoekwoord ingeeft wanneer je de advertentiegroep instelt. Je houdt rekening met de verschillende zoektypes. Een SKAG voor het zoekwoord ‘geklede herenschoenen’ ziet er dan als volgt uit:

  • +geklede +herenschoenen (broad match with modifier)
  • “geklede herenschoenen” (phrase match)
  • [geklede herenschoenen] (exact match)

Door gebruik te maken van deze zoektypes, garandeer je dat je advertenties enkel verschijnen voor zoekopdrachten die de zoekterm ‘geklede herenschoenen’ bevatten. Zo verschijn je niet enkel voor korte zoekopdrachten, maar ook voor longtail zoekopdrachten.

Wat zijn de voordelen van SKAG's?

Je click-through-rate stijgt

Stel dat je ‘geklede herenschoenen’ intypt in Google. Je laat Google zijn magie werken en een seconde later zie je 2 advertenties verschijnen van allerlei aanbieders. Dit zijn de titels van de advertenties:

  • Kwalitatieve herenkledij | Gratis levering vanaf € 40 | NAAM AANBIEDER
  • Geklede herenschoenen | Schoenen op maat | NAAM AANBIEDER

Welke van de 2 denk je dat beter scoort?

Uiteraard is dat de 2e advertentie. Hoe beter de match tussen een advertentietekst en de zoekopdracht waarvoor ze verschijnt, hoe groter de kans dat je erop klikt.

Het probleem met de 1e advertentie zit in de advertentiegroep. De kans is groot dat het gaat om een advertentiegroep die zich focust op te veel zoekwoorden zoals:

  • Geklede herenschoenen
  • Stropdassen
  • Sneakers voor mannen
  •  Boxershorts

You name it. De adverteerder neemt een resem specifieke zoekwoorden en koppelt ze aan een heel algemene en vage term.

Hoe relevanter je advertentie, hoe meer succes je ermee boekt.

Je kwaliteitsscore stijgt, je kosten dalen

Je kwaliteitsscore is een score van 1-10 die aangeeft hoe goed je advertentiegroep scoort voor een specifiek zoekwoord. Een score van 1/10 geeft aan dat er:

  • Weinig op geklikt wordt;
  • Geen of weinig overeenkomst is tussen zoekopdrachten en advertentie;
  • Geen of weinig overeenkomst is tussen advertentie en landingspagina.

Maar zoals ik net aanhaalde, zorgt een SKAG ervoor dat je CTR stijgt. Dat zorgt er op zijn beurt dan weer voor dat je kwaliteitsscore stijgtDat is een signaal voor Google dat jij waarde biedt aan je doelgroep. Dat zien ze graag. Daarvoor gunnen ze je wat.

Het gevolg van een hoge kwaliteitsscore is dan ook niet mis: je betaalt minder en eindigt hoger in de advertentierangschikking.

Minder budgetverspilling, meer conversies

Wanneer je investeert in zo’n algemene advertentiegroep, dan steek je veel geld in iets dat helemaal niet zo specifiek is.

Met SKAG’s verandert dat, want dan steek je geld in advertenties die quasi op maat van de zoekopdracht geschreven zijn.

Stel dat je per week € 100 spendeert. Voordien klikten 100 surfers op je advertentie, maar verlieten ze snel je website omdat de landingspagina geen antwoord had op hun informatiebehoefte. Van de 100 surfers die erop klikten, bestelden er uiteindelijk 2. Dat is € 50 per conversie.

Wanneer je € 100 in een SKAG investeert, is dat een ander verhaal. Zoals ik je daarnet al vertelde, zakken je kosten. Waar je daarvoor € 1 per click betaalde, betaal je nu nog maar € 0,5 per click. Met hetzelfde budget haal je nu 200 bezoekers binnen, die ook nog eens een relevantere landingspagina te zien krijgen.

Van de 200 die je website bezoeken, converteren er uiteindelijk 20.

Kortom: je gaat van een conversieratio van 2% naar een van 10% en een kost per conversie van € 50 naar € 5. Not bad!

Zijn er ook nadelen verbonden aan SKAG’s?

Wie beslist om te starten met SKAG’s, zal al snel het enige nadeel ontdekken dat eraan vasthangt: tijd. Niet enkel om ze op te zetten, maar ook om ze te testen.

Het is namelijk snel en gemakkelijk om 1 ad group te maken rond 10 zoekwoorden. Maar wanneer je 10 ad groups maakt gecentreerd rond 1 zoekwoord, dan ben je al wat langer bezig.

Tijd is voor velen enkel een probleem als het niet oplevert.

Daarom is het een best practice om eerst een test uit te voeren met enkele SKAG’s. Kies enkele belangrijke zoekwoorden en creëer daar SKAG’s voor. Laat de advertenties een tijdje lopen en vergelijk ze met je vorige, algemene advertentiegroepen.

Wanneer je dan ziet dat SKAG’s de moeite waard zijn, is tijdconsumptie geen excuus meer, want het brengt extra conversies en verkeer binnen.

Let er wel zeker op dat je de test lang genoeg laat duren. Doordat ze zich op slechts 1 zoekwoord focussen, brengen ze minder verkeer binnen. Resultaten laten daardoor iets langer op zich wachten.

Zijn SKAG’s de moeite waard?

Absoluut. Ze brengen, als je ze goed instelt, enorm veel voordelen met zich mee. Je gaat er in het begin wel wat tijd in moeten steken, akkoord. Maar nadien ga je er zodanig de vruchten van plukken dat die tijd het waard was.

Start dus klein, test het voldoende en pas het vervolgens toe op grote schaal. Op die manier gaan SKAG’s een wereld van verschil maken voor je online resultaten!

Categorieën: Uncategorized

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *