Social media zijn onmisbaar in elke communicatiestrategie. Het zijn de plekken waar bijna al je stakeholders actief zijn. Klanten, werknemers, aandeelhouders, fans, you name it. Op die social media maken we er een kunst van om knappe content op die stakeholders af te sturen. Maar het is moeilijk om dat alleen te doen. Door je werknemers te activeren op social media bereik je veel meer! In deze blogpost lees je waarom het belangrijk is om je werknemers te activeren op social media en hoe je dat doet.

Waarom werknemers activeren op social media?

Er zijn verschillende redenen waarom het belangrijk is om je werknemers om te toveren tot echte ambassadeurs voor je merk op social media. Sommige hebben een menselijke reden. Andere zijn eerder gebonden aan de algoritmes van elk platform.

Maar beginnen doen we met de menselijke redenen.

1) Je merk komt vertrouwder over

Ik heb het al vaker gezegd in eerdere blogposts. Mensen communiceren liever met mensen dan met bedrijven. Consumenten stellen zich kritisch op ten opzichte van bedrijven. Marketing heeft in sommigen hun ogen een negatieve naam.

Maar die negatieve naam verdwijnt als sneeuw voor de zon wanneer het komt van een persoon. Of beter: een kennis of vriend. Zij geven een gezicht aan je bedrijf.

Dat gezicht is belangrijk, want het is mond-aan-mond reclame. Daar is het algemeen van geweten dat het sterker is dan eender welke andere vorm van reclame. 9 van de 10 gelooft suggesties van vrienden en familie.

2) Je werknemers bouwen aan hun personal brand

Velen associëren een personal brand eerder met LinkedIn dan met andere social media. Maar ook op Instagram, Facebook & Twitter creëer je gemakkelijk personal brands. Waar je dat doet hangt af van waar je doelgroep is.

Werknemers die consistent communiceren over je merk, winnen aan autoriteit. Ze groeien uit tot ambassadeurs en kennisleiders.

Wat is daar het voordeel aan? 

  • Meer leads
  • Sterkere storytelling
  • Een betere reputatie voor werknemer en merk

3) Je bereikt een groter deel van je doelgroep

Deze reden heeft zowel een menselijke als een technische oorzaak.

We kijken eerste even terug naar de vorige redenen.

  • Je merk komt vertrouwder over
  • Je werknemer creëert een personal brand

Die 2 factoren brengen extra interactie met zich mee. We zijn veel sneller geneigd om een post van een werknemer te liken, becommentariëren of te delen.

Dat is een eerste manier waarop je een groter deel van je doelgroep bereikt.

Maar er is ook een technische reden. Zowat elk algoritme van elk sociaal medium heeft niets liever dan interactie. Het betekent dat je waardevolle content deelt die zo veel mogelijk anderen moeten zien.

De algoritmes geven jouw content op die manier voorrang op andere content.

4) Algoritmes verkiezen persoonlijke content

Weet je nog wat ik net zei over communicatie op social media? Mensen communiceren liever met mensen dan met bedrijven.

Social media weten dat heel goed. Daarom geven de algoritmes voorrang aan publicaties van mensen in plaats van bedrijven.

Zeker op LinkedIn zie je dat heel goed. Onder elke post verschijnt het aantal views. Vergelijk die van je persoonlijke update maar eens met die van je bedrijf.

Hoe activeer je werknemers op sociale media?

Elk bedrijf op de wereld droomt ervan dat elke werknemer verandert in een brand ambassador. Maar elk bedrijf op de wereld weet ook dat zoiets een illusie is. Je krijgt zelden alle werknemers voor je kar gespannen.

Maar je kunt die aantallen wel maximaliseren. En daar bestaan enkele tips & tricks voor.

1) Leg hen uit wat het belang is

Er is 1 ding dat je moet begrijpen aan social media. Het zijn egocentrische platformen die draaien om de voordelen die je eruit krijgt. Dat kan populariteit, autoriteit of zelfs gewoon plezier zijn.

Als je werknemers niet begrijpen waarom ze brand ambassador moeten zijn, dan krijg je ze niet overtuigd.

Wanneer ze de voordelen van brand ambassadorship inzien, krijg je ze veel gemakkelijk geactiveerd. De voordelen en redenen bespraken we hierboven al.

Overtuig hen eerst daarvan voor je hen vraagt om meer.

2) Verzorg je werknemers

Het principe van wederkerigheid geldt overal. Zeker in dit geval. Want voor wat hoort wat.

Stel dat je werkt bij een bedrijf waar je niet tevreden bent over je loon. Je bazen kijken neer op jou en je hebt geen goede vooruitzichten. Heb je al zin om ambassadeur te spelen voor dat bedrijf?

Neen. Integendeel. Je gaat waarschijnlijk bij vrienden en familie verkondigen dat je een slechte werkgever hebt.

Maar wanneer je werkt bij een bedrijf dat echt om zijn werknemers geeft, dan voel je je gewaardeerd. Je bedrijf geeft iets: waardering en liefde. En jij geeft hen daar graag iets voor terug als brand ambassador.

3) Start klein en breid langzaam uit

Er lopen verschillende soorten werknemers rond in je bedrijf. Sommigen scrollen wat door social media zonder echt actief deel te nemen. Andere zijn er bezeten van en posten regelmatig nieuwe content.

Begin met die 2e groep. De mensen waarvan je weet dat ze gemakkelijk te overhalen zijn om in jouw naam te posten.

Eens zij ervan overtuigd zijn dat het werkt en er de voordelen van inzien, proberen ze anderen mee te trekken.

En dat is het moment dat je langzaam begint uit te breiden.

4) Creëer content voor je werknemers

Zeker als het op kennisleiderschap aankomt, hebben veel mensen angst om iets fout te zeggen. Want dat schaadt hun geloofwaardigheid.

Dat omzeil je gemakkelijk door hen content aan te reiken om te starten.

Stel je voor dat je een nieuwe productlijn lanceert. Dat zijn momenten dat je de kracht van je werknemers op social media kunt gebruiken.

Door hen te voorzien van voldoende informatie, zijn ze in staat om updates te schrijven die kloppen. En dat geeft vertrouwen om er verder mee aan de slag te gaan!

5) Geef trainingen

De overgrote meerderheid van je werknemers weet waarschijnlijk niet hoe social media werken. 

Leer hen:

  • Hoe algoritmes werken
  • Waarin de verschillende social media van elkaar verschillen
  • Welke doelgroep zich waar bevindt
  • Op welk uur ze zich daar bevinden
  • Welke content werkt op LinkedIn
  • Schrijftips die interactie stimuleren
  • Dat overactiviteit te gemaakt lijkt
  • Wat de do’s en don’ts zijn voor je bedrijf (bijvoorbeeld content van de concurrentie liken)

Door meer begrip in je organisatie te creëren, geef je werknemers moed en goesting om met social media aan de slag te gaan.

6) Beloon actieve werknemers

We kijken even terug naar het wederkerigheidsprincipe. Voor wat hoort wat.

Als een van je werknemers fantastische resultaten behaalt, verwacht hij of zij er vaak iets voor terug. En dan heb ik het niet over opslag. Dan heb ik het over een kleine geste.

  • Geef hen via een mail naar heel het bedrijf complimenten
  • Geef hen iets kleins, al is het maar een kortingsbon van € 10 of een goede fles wijn
  • Deel hun content op je bedrijfspagina

Zo voelen ze zich gewaardeerd en stimuleer je hun brand ambassadorship.

Activeer je werknemers nu!

Bedrijven die erin slagen om een groot deel van hun werknemers te activeren op social media hebben een groot voordeel. Ze komen vertrouwder over en ook de werknemers bouwen aan hun persoonlijke brand.

Met de tips die ik je gaf kan je alvast aan de slag gaan met een eerste kleine groepje ambassadeurs. Wie weet welke resultaten je ermee behaalt!

Categorieën: Uncategorized

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *