Content marketing heeft nog steeds als doel de doelgroep te voorzien van relevante, nuttige antwoorden op hun vragen. Buyer persona helpen je resultaatgerichte content te creëren doordat je weet wie je doelgroep is en wat de doelgroep drijft. Dankzij buyer persona weet jij welke content nodig is om jouw klanten en prospecten te activeren. In dit blogbericht gaan we dieper in op de creatie van buyer persona en waarom het zo belangrijk is.

Wat is een buyer persona?

Voor een korte, krachtige definitie van een buyer persona kijken we even naar de inbound marketing experts van Hubspot:

“Een buyer persona is een semi-fictionele voorstelling van jouw ideale klant gebaseerd op marktonderzoek en data met betrekking tot je bestaande klanten.”

En meer is het niet. Kortom is een buyer persona dus een beeld van jouw ideale klant. Een beeld dat je helpt om jouw klanten te begrijpen.

Let wel op. Met 1 buyer persona schiet je hoogstwaarschijnlijk tekort! Een e-shop voor kledij heeft namelijk nood aan verschillende buyer persona’s. De sportieve vrouw, de casual man, het hyperactieve kindje,… 

Afhankelijk van jouw core business en de klanten die je bedient ga je meerdere buyer persona’s creëren. Denk maar aan de man van de sportieve vrouw die voor haar kerstcadeautje ideeën wilt opdoen. of de moeder van het hyperactieve kindje die zeker wilt zijn dat de kledij die ze koopt tegen een stootje kan. In dat verhaal is de moeder de aankoper en het kindje de beïnvloeder.

Ook in de zakelijke markt zie je zulke situaties terugkomen. Bij grote aankopen zijn er vaak meerdere mensen betrokken bij het beslissingsproces. De ene heeft kwaliteit als prioriteit, de andere budget. Hoe meer je elke persona aanspreekt met jouw content, hoe gemakkelijker je iedereen meekrijgt in je verhaal.

Waarom zijn buyer persona’s zo belangrijk?

Om buyer persona uit te leggen, maak ik even een analogie met een situatie waar we ons allemaal wel eens in bevinden.

Stel: Bob gaat op date met Marie. Ze kwamen elkaar tegen in een dancing en na wat gebabbel – maar vooral geflirt – vroeg Bob haar op date. 

Een week later heeft Bob zijn best gedaan om een romantische avond te organiseren. Hij springt in zijn SUV om haar op te halen en belt bij haar aan met een doos lekkere pralines. 

Hun eerste halte van de avond is een fancy sushirestaurant. Daar spenderen ze anderhalf uur voor ze vertrekken naar hun tweede stop: de cinema. Daar koopt Bob twee kaartjes voor een romantische film. 

Na afloop zet Bob haar weer thuis af en rijdt hij weer naar huis. Hij vindt het een geslaagde avond. Toch krijgt hij een tijdje later een berichtje van Marie waarin hij leest dat ze Bob een leuke man vindt, maar dat ze liever vrienden blijft.

Hoe komt dat? Bob had nog zo veel tijd en moeite gestoken in die avond en hij had het zelf erg naar zijn zin. Maar waar ging het dan juist fout?

  • Marie is een klimaatactivist die zweert bij de fiets en het openbaar vervoer. De SUV van Bob was de eerste fout. 
  • Veel van de pralines bevatten noten. Marie is allergisch aan noten.
  • Marie eet helemaal niet graag sushi!
  • Ze kijkt liever naar snoeiharde superheldenactie in plaats van melige romantische films.

Bob heeft nooit stilgestaan bij wat Marie leuk vindt. Hij maakte veronderstellingen. Als hij even de tijd had genomen om haar Instagram- en Facebook-profiel te bekijken, dan had hij geweten dat de avond er heel anders moest uitzien!

En dat is waarom buyer persona zo belangrijk zijn. 

  • Dankzij buyer persona veronderstel je minder. Je hebt genoeg marktonderzoek uitgevoerd en data verzameld om onderbouwde beslissingen te nemen.
  • Daardoor is je content veel meer op maat van jouw ideale klant geschreven. Je gebruikt dezelfde taal en schrijft over de juiste oplossing voor je buyer persona.
  • Ze vormen het fundament van een efficiënte content marketingstrategie. Voor elk buyer persona kun je een content kalender opstellen met specifieke onderwerpen gelinkt aan hun behoeftes.
  • Door al die content die nu is toegespitst op specifieke segmenten, bereik je veel sterkere resultaten!

Hoe maak je een buyer persona?

Gelukkig is het niet erg moeilijk om een eigen buyer persona te creëren. Een persona bestaat uit enkele blokken die je toestaan een overzichtelijk profiel op te stellen. De info om die blokken op te vullen haal je uit enerzijds marktonderzoek en anderzijds data. Ondervraag je sales, je klanten en prospecten en teken uit over welke data je allemaal beschikt (eigen database, Google Analytics, statistieken op je bedrijfspagina op Facebook, LinkedIn,…). Op basis van de verzamelde gegevens, moet je in staat zijn onderstaande vragen te beantwoorden.

Wat is de persoonlijke achtergrond van je buyer persona?

De persoonlijke achtergrond lijkt misschien niet altijd relevant te zijn. Toch is die achtergrond veel belangrijker dan je denkt! Hieronder overloop ik de vragen die je hoort te beantwoorden en een verklaring van het belang van die specifieke vraag. Uiteindelijk bundel je de antwoorden op deze vragen tot een korte, maar allesomvattende biografie van je buyer persona.

Wat is de naam van je buyer persona?

Door je buyer persona een naam te geven, maak je het gemakkelijker om intern te communiceren over je persona. Wat klinkt het beste? Persona #1 of Koopjesjager Karen?

Is het een man of een vrouw?

Het is geen geheim dat mannen en vrouwen anders denken en dat ze daardoor een andere aanpak nodig hebben.

Hoe oud is hij/zij?

Iemand van 50 jaar oud verkiest andere vormen van communicatie dan iemand van 20 jaar oud.

Is je persona getrouwd/zijn er kinderen?

Deze lijkt relevanter voor de B2C markt. Toch kan de familiale situatie van je buyer persona ook een invloed hebben binnen de B2B sector. Zo zal een alleenstaande vader met 3 kinderen meer nadruk leggen op tijd- en budgetbesparing.

Waar woont je persona?

De woonlocatie van je persona kan heel wat betekenen voor jouw content marketing. Iemand die in een stadscentrum woont, is sneller geneigd een compacte wagen te kopen. Persona die op het platteland leven hebben dan weer meer ruimte voor een grotere wagen.

Welke opleiding genoot je buyer persona?

De genoten opleiding is een heel belangrijke binnen content marketing. Het antwoord op deze vraag bepaalt welke woordenschat je uit je pen kunt toveren. Als ik tegen studenten uit het middelbaar begin over ROI, SEO en SEA, dan horen ze het in Keulen donderen. Maar op deze website kan ik die termen overal gebruiken. Mijn doelgroep, marketeers met een passie voor content, hebben een opleiding genoten waar ze leerden wat die termen betekenen.

Welk beroep oefent hij/zij op dit moment uit? Welke ambities heeft hij/zij?

Binnen B2B bepaalt het beroep de rol en invloed van je buyer persona in het aankoopproces. Met deze informatie bepaal je echter ook wie welke content nodig heeft.

Stel dat een schoonmaakbedrijf nood heeft aan een nieuwe schoonmaakmachine. 

  • De schoonmaakverantwoordelijke bepaalt aan welke eisen de machine moet voldoen. Dit lijstje stelt hij/zij op in samenspraak met de schoonmakers en met behulp van Google.
  • Met die eisen gaat de inkoper aan de slag om enkele aanbieders uit te nodigen voor een demo. De inkoper kent zelf al enkele aanbieders, maar doet toch wat opzoekwerk.
  • De schoonmakers proberen de machine en geven feedback aan de inkoper.

De drie persona in dit verhaal spelen allemaal een verschillende rol en letten op andere zaken. Iedereen heeft andere behoeftes en is dus vatbaar voor andere argumenten. Daarom is het belangrijk dat je hen alledrie meekrijgt in je verhaal om jouw kansen op conversie te maximaliseren.

Wat zijn de doelen, uitdagingen en frustraties van je buyer persona?

Wat zijn de doelen?

Als je jezelf deze vraag stelt, kijk dan zeker verder dan je neus lang is. Je doel is niet ‘scherpe koksmessen kopen’. Neen! Je doel is ‘een meesterchef worden’. 

Doelen zijn de wensen die jouw producten en diensten moeten vervullen. En dat is een fundamenteel verschil in de verpakking van jouw boodschap. Kijk zelf maar!

  • Met deze scherpe messen snijd je je ingrediënten met groot gemak.
  • De 10 onmisbare werktuigen van een echte meesterchef.

Wat zijn de uitdagingen?

De weg naar meesterchef zijn ligt vol uitdagingen. Het zijn obstakels die je wilt overwinnen, en waar jouw oplossing mogelijk het antwoord is.

In het geval van onze meesterchef kijken we naar deze uitdagingen:

  • De keuken georganiseerd houden om de samenwerking te optimaliseren
  • Alle bestellingen op tijd klaarmaken
  • Steeds werken volgens de vereiste hygiënestandaarden

Het spreekt voor zich dat deze uitdagingen jou helpen om contentonderwerpen te bepalen. Denk maar aan:

  • De beste teambuildings in Antwerpen
  • 10 tips om efficiënt te koken
  • Keukenhygiëne om van te smullen

Wat zijn de frustraties?

Net zoals uitdagingen zijn frustraties obstakels die je het liefst van je pad verwijdert.

Ook de meesterchef kent frustratie in zijn leven:

  • Iedereen volgt wel een of ander dieet
  • De druk van de keuken zorgt voor veel stress

Om die frustraties te confronteren, is de meesterchef misschien wel geïnteresseerd in een cursus stressmanagement of een allesomvattende gids rond glutenvrij koken.

Welke informatiekanalen & vormen van communicatie verkiest je buyer persona?

Snapchat is niet the way to go als je een vijftiger wilt bereiken. En een twintiger heeft niet veel kaas gegeten van geschreven brieven.

Door te onderzoeken welke kanalen jouw buyer persona voornamelijk raadpleegt om informatie in te winnen, weet je welk type content je moet creëren. Iemand die Google gebruikt om een antwoord op zijn vraag te vinden, zal eerder geneigd zijn een uitgebreide blogpost te lezen. 

Een ander spendeert dan weer veel meer tijd op sociale media. Videomarketing heeft bij zo’n buyer persona veel meer effect.

Giet het geheel in een template

Eens je alle informatie hebt, dan bundel je die niet in een doorlopende tekst. Om het geheel overzichtelijk te houden, giet je dit in een template dat bestaat uit de verschillende blokken die ik hierboven besprak.

Zo’n template kan er zo uitzien:

Eens je voor je voornaamste klantgroepen een buyer persona creëert, merk je dat de creatie van content veel vlotter verloopt en dat zie je in je resultaten!

Categorieën: Uncategorized

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *